
Aboneaza-te la T&T
1. PATRAN - Soluţia completă de pre şi post-procesare în analiza cu elemente finite
2. GreenBau Tehnologie la TIB 2012
3. GreenBau Tehnologie continuă să se implice activ în instruirea studenţilor
Articolul de faţă prezintă un studiu referitor la competitivitatea industriei construcţiilor de maşini, realizat de Cambridge Econometrics, Institutul de Tehnologie Danez, ECORYS, Centrul de Studii Economice München. Acest studiu este format din cinci părţi (Introducere şi caracteristici; Pieţe şi competitori; Poziţia Competitivă a Uniunii Europene; Resurse umane în industria construcţiilor de maşini; Perspective strategice), pe care urmează să le prezentăm într-un articol serial, în următoarele numere.
Partea I: Introducere şi caracteristici
Una dintre cele mai importante caracteristici ale industriei construcţiilor de maşini din Europa este ingeniozitatea în dezvoltarea de produse care combină diverse tehnologii. Multe produse din această industrie combină tehnologii mecanice (des denigrate ca fiind tehnologii vechi) şi tehnologii avansate. Deşi industria construcţiilor de maşini este deseori înţeleasă ca o industrie de hardware, maşinării şi echipamente, acum ea evoluează în direcţia unei industrii de servicii – instalarea sistemelor de producţie, instruirea operatorilor, mentenanţă şi reparaţii etc. Serviciile sunt cele care nu doar contribuie la o productivitate ridicată, dar reduc expunerea la competitivitatea bazată pe preţuri.
Construcţia de maşini este caracteristică companiilor mici: nu doar companiilor cu mai puţin de 250 de angajaţi (cum sunt definite IMM-urile de Comisia Europeană), ci şi afacerilor de familie cu până la 2000 de angajaţi. În general, industria construcţiilor de maşini este o industrie de mărime medie, însă foarte eterogenă.
În 2008, industria construcţiilor de maşini în UE-27 a atins o valoare a producţiei de 598 de miliarde de euro, realizată de 3,2 milioane de angajaţi din aproximativ 91800 de întreprinderi. Criza financiară şi economică a lovit industria în 2009, ceea ce a determinat scăderea producţiei cu mai mult de 20%. Însă recuperarea s-a produs rapid şi creşterea a fost reluată în 2010, neatingând, însă, cotele din 2008.
Datele arată că industria construcţiilor de maşini este una dintre cele mai importante ramuri ale industriei în UE-27, cu o pondere de 9,1% între toate industriile de producţie. În medie, numărul total de angajaţi este de 34,9 pe companie, un număr ce arată predominanţa companiilor foarte mici (cu mai puţin de 10 angajaţi). Această structură rezultă din cerinţele de producţie: doar în cazuri excepţionale, produsele industriei construcţiilor de maşini sunt potrivite pentru producţie pe scară largă. Astfel, nevoia de a avea facilităţi de producţie mari şi automate este redusă.
Distribuţia regională a industriei construcţiilor de maşini în UE arată că trei sferturi din producţie provine din cele mai mari 5 state membre, ca efect direct al mărimii economiei lor – dacă ne uitam atent, în Germania şi Italia se observă o concentrare asupra industriei construcţiilor de maşini, însă în Franţa şi Marea Britanie, ponderea industriei construcţiilor de maşini în economiile lor este mult sub media europeană.
Misiunea industriei construcţiilor de maşini este de a dezvolta soluţii avansate pentru producţia clienţilor. De aceea, contactul şi dialogul dintre companiile din industria construcţiilor de maşini şi clienţii lor sunt vitale pentru proceduri eficiente de rezolvare a problemelor şi pentru încurajarea inovaţiei. Industriile clienţilor trebuie luate în considerare pentru a analiza competitivitatea industriei construcţiilor de maşini.
Serviciile de consiliere, instalare, mentenanţă etc, oferă acest avantaj competitiv ce se valorifică prin contactul frecvent şi distanţele mici. Mai mult, unele firme oferă chiar şi servicii financiare clienţilor lor, un factor ce a devenit important în câştigarea comenzilor.
Salariile şi productivitatea sunt mai mari decât în alte domenii, ca urmare a nevoii de personal foarte calificat pentru realizarea produselor ce răspund unor nevoi diferite şi crearea de soluţii pentru cerinţele clienţilor.
Deşi majoritatea industriilor apelează la outsourcing şi creşterea reţelelor de producţie internaţionale, în industria construcţiilor de maşini producţia rămâne predominant internă, datorită produselor şi proceselor complexe.
,,Călcâiul lui Ahile” pentru Europa a fost recunoscut ca fiind productivitatea angajaţilor: aceasta reprezintă jumătate din productivitatea angajaţilor din SUA, şi chiar mai puţin decât jumătate din productivitatea angajaţilor din Japonia. Însă, în ceea ce priveşte productivitatea pe pieţele globale, lucrurile nu stau atât de radical, UE având o performanţă comparativă foarte bună.
Deşi automatizarea şi standardizarea proceselor a fost întotdeauna un subiect important, oportunităţile sunt limitate din cauza producţiei diversificate şi limitate, cu un grad de personalizare a produselor foarte mare.
Cele mai importante ţări privind industria construcţiilor de maşini sunt: Germania, Austria, Italia, Olanda, Franţa, Cehia, Slovacia şi Polonia. Cifrele sunt într-o continuă schimbare, având în vedere că în ţări mari, ca Italia şi Germania, au loc procese complexe de restructurare a industriei, iar noile ţări membre înregistrează o creştere ridicată.
Clasificată ca o industrie medie în ceea ce priveşte tehnologiile înalte (în ultimii 10 ani, cercetarea şi dezvoltarea în acest domeniu a reprezentat doar 2% din cheltuieli) şi folosind tehnologii considerate mature, trebuie luat în considerare faptul că această industrie stă la baza tuturor celorlalte industrii avansate. De aceea, una dintre provocările pentru industria construcţiilor de maşini este producţia sustenabilă, pentru a reduce efectul de seră. Soluţia constă în optimizarea proceselor de producţie, care s-au dovedit mai importante decât introducerea de noi tehnologii sau green-IT şi la fel de importante ca managementul şi eforturile de cercetare şi dezvoltare.
Noile membre ale UE (din 2004 şi 2007) arată o rată de creştere mare comparativ cu vechile ţări membre. Totuşi, nivelele nu sunt încă comparabile. În 2007, noile ţări membre generează 20000 euro/persoană, pe când vechile ţări membre generează 55000 euro/persoană. Bineînţeles, aici apare problema de salarii, costuri, infrastructură şi alte aspecte ce vor fi tratate în următoarele numere.
Georgiana Huiban este Project Coordinator European Power Transmission Distributors Association
Pentru a putea posta comentarii, trebuie sa fiti logat in contul dvs. de utilizator.