Aboneaza-te la T&T
1. PATRAN - Soluţia completă de pre şi post-procesare în analiza cu elemente finite
2. GreenBau Tehnologie la TIB 2012
3. GreenBau Tehnologie continuă să se implice activ în instruirea studenţilor
Aviația mondială se află într-un proces de transformare radicală, iar Europa a fost afectată mai puternic decât multe alte regiuni de criza economică. Comisia Europeană a stabilit pe 26 septembrie un pachet ambițios de propuneri vizând impulsionarea competitivității pe plan internațional a industriei aviatice din UE prin deschiderea de negocieri cu parteneri cheie pentru accesarea unor noi oportunități de afaceri pe piețele cu creștere rapidă, prin dezvoltarea unor noi instrumente de combatere a concurenței neloiale și prin crearea unui cadru de reglementare adecvat pentru stimularea investițiilor.
Aviația constituie un sector vital al economiei europene, care contribuie la crearea de locuri de muncă și la dezvoltarea comerțului și conectează milioane de întreprinderi și persoane cu restul lumii. Însă poziția competitivă a industriei aviatice a UE, în special cea a companiilor sale aeriene internaționale, este grav amenințată. Piețele cu creșterea cea mai rapidă se află acum în afara Europei. Sectorul aviatic european - nu doar companiile aeriene, ci întreaga industrie aeronautică, aeroporturile, furnizorii de servicii de management al traficului aerian și alte sectoare de servicii - se confruntă cu o creștere redusă în UE și cu o concurență acerbă la nivel internațional.
Vicepreședintele Siim Kallas, comisarul european responsabil cu transporturile, a declarat: „Este foarte important din punct de vedere strategic ca sectorul aviatic din Europa să rămână un actor mondial de prim plan, în centrul unei rețele care leagă UE de restul lumii. În ultimii zece ani, am obținut beneficii economice enorme ca urmare directă a noilor oportunități de afaceri prilejuite de relațiile externe ale UE. Însă sistemele actuale nu mai produc rezultatele dorite. Avem nevoie urgent de o schimbare fundamentală. În contextul transformării radicale a sectorului aviației mondiale, Europa trebuie să reacționeze și să se adapteze rapid, altfel va rămâne în urmă.”
Concret, Comisia Europeană propune avansarea pe trei fronturi:
Pentru a oferi industriei aeronautice din UE un acces mai bun la oportunitățile de afaceri de pe noile piețe, Comisia propune:
Beneficiile economice totale ale tuturor acestor acorduri sunt estimate la 12 miliarde EUR pe an. Comisia intenționează să prezinte statelor membre, la începutul anului 2013, o listă de priorități pentru mandatele de negociere ale UE referitoare la aceste acorduri.
În plus, ar trebui semnate acorduri industriale și tehnologice cu parteneri cheie și cu alte țări, în domenii precum managementul traficului aerian (ATM) - inclusiv în materie de cooperare cu programul SESAR al UE - și siguranța, inclusiv în ceea ce privește certificarea produselor aeronautice.
UE consideră că piețele deschise reprezintă cea mai bună bază pentru dezvoltarea relațiilor internaționale în domeniul aviației și, prin urmare, sprijină concurența. Este vorba despre o lecție fundamentală născută din povestea de succes a pieței interne a UE în domeniul aviației, însă concurența trebuie să fie deschisă și loială.
Pentru a proteja concurența loială, Comisia propune elaborarea, în urma consultării cu părțile interesate, elaborarea a unor noi instrumente UE mai eficace de protejare a intereselor europene împotriva practicilor neloiale. În acest sens, regulamentul UE în vigoare [Regulamentul (CE) nr. 868/2004] s-a dovedit imposibil de pus în practică, fiind necesar să se instituie un nou instrument, mai bine adaptat la realitățile actuale din sectorul aviatic mondial.
Ca măsură de salvgardare suplimentară, Comisia propune elaborarea - cel mai bine la nivelul UE - a unor „clauze de concurență loială” standard care trebuie să fie adoptate de comun acord și incluse în acordurile bilaterale existente privind serviciile aeriene încheiate între statele membre ale UE și țările terțe.
Combaterea restricțiilor învechite privind proprietatea și controlul
Actualele restricții privind proprietatea și controlul, aplicate de majoritatea țărilor, împiedică accesul transportatorilor aerieni la importante surse de capital nou. A sosit momentul ca această problemă să fie abordată într-un mod mai susținut și să se ia măsurile suplimentare prevăzute în acordul de transport aerian UE-SUA de liberalizare a proprietății și a controlului, pentru a le permite companiilor aeriene să atragă și să consolideze investițiile de care au nevoie. Acest obiectiv ar trebui urmărit și la nivelul OACI, inclusiv cu ocazia Conferinței privind traficul aerian a OACI din martie 2013.
Care sunt etapele următoare?
După consultarea cu statele membre în cadrul Consiliului pentru transporturi care va avea loc în luna decembrie a acestui an, Comisia intenționează să avanseze cu aceste propuneri, inclusiv să prezinte, la începutul anului 2013, o listă de priorități pentru mandatele de negociere ale UE.
Fapte și cifre esențiale
Pentru a putea posta comentarii, trebuie sa fiti logat in contul dvs. de utilizator.