Tendinţe în dezvoltarea industriei auto din România

09.03.2016 | T&T PLUS | T&T
 Tendinţe în dezvoltarea industriei auto din România

Conform datelor existente, se estimează că piața globală de componente auto va crește de la 406 miliarde de euro în 2010, la 664 miliarde de euro în 2025. În România, sunt peste 600 de companii implicate în producția auto, cu 203.600 de angajaţi. Costul muncii în industria manufacturieră locală este de 4,9 euro/ora. 158 de furnizori internaționali de piese auto dețin unități de producție în țara noastră, o parte dintre aceștia desfășurând și activități de cercetare-dezvoltare.

 Avantajele competitive relative actuale ale cos­tului muncii și utilităților se vor diminua treptat în viitor, astfel încât investițiile noi și dezvoltările de capacități vor fi țintite spre produse noi și tehnologii global competitive, cu valoare adăugată ridicată. Evoluția industriei de componente auto din România este influențată în mod cert de tendințele de dez­voltare ale industriei auto la nivel internațional.

 Tendinţe internaţionale

La nivel global, companiile producătoare de componente auto axate pe inovare sunt considerate a fi mai profitabile decât cele specializate pe anumite tehnologii. Aceasta deoarece inovarea pe componente permite utilizarea multiplă a acestora pe ansambluri.

 În plus, inovarea oferă posibilitatea flexibilizării fabricației și adaptării la noile cerințe ale pieței, și permite un control asupra lanțurilor de valoare adăugată din amonte și, implicit, al costurilor.

 

 Pe termen mediu, reperele industriei auto internaţionale, cu influențe în sectorul producției de componente, sunt:

  • Focusare pe mediu și safety
  • Poziționare optimă în grila mobilității integrate de viitor
  • Resistematizarea gamelor de modele în funcție de resetarea cererii
  • Intensificarea CDI pentru competitivitate pe piața globală
  • Focusarea investițiilor majore pe produse și tehnologii noi
  • Împărțirea riscurilor prin alianțe și ranforsarea brandurilor
  • Parteneriate pentru concepția produselor și pen­tru minimizare costuri în supply chain, intensifi­care out sourcing
  • Extinderea în industria auto a noilor concepte, ,,uzina numerică”, ,,Smart automation”, ,,Industrie 4.0”
  • Soluții noi de business și noi arii de profitabilitate.

 

 Evoluţii tehnologice în industria auto din România

Industria auto din România înseamnă mai mult decât asamblarea automobilelor. Chiar dacă investițiile în sectorul componente auto au crescut, ritmul acestora nu este încă pe măsura potențialului. În ultima perioadă putem vorbi despre noi investiții, ca:

  • Fabricația de motoare ecologice de ultimă generație la Dacia și Ford Craiova
  • Fabricația de cutii de viteze de ultimă generație pentru mari constructori internaționali: Daimler-la Star Transmission Sebeș/Cugir și Alianța Renault Nissan la Dacia
  • Microelectronică și mecatronică avansate (inclu­siv activități CD): Continental, Bosch, Infineon, Delphi, Dräxlmaier, Kendrion
  • Tehnologii și componente auto complexe din mase plastice, cauciuc și compozite: numeroase companii noi în Banat, Transilvania, Argeș
  • Extinderea roboticii: Dacia demarează programul de extindere a robotizării de la 5% la 20% până în 2020
  • Au apărut companii locale implicate în extinderea ,,digitalizării“ în industria auto: Magic Engineering, Caelynx/Dassault, ADA Computers/Siemens., AS Systems, INAS etc.

 

 În viziunea Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), evoluția industriei auto din România va fi influențată în mod direct de direcțiile de dezvoltare ale celor doi mari producători auto - Dacia și Ford, de introducerea noilor concepte și tehnologii în fabricație, de interesul tot mai crescut pentru activitățile de cercetare-dezvoltare-inovare (CDI), precum și de accesul la finanțare a furnizorilor auto.

 Astfel, cei doi producători auto care activează în România vor avea în vedere:

DACIA:

  • Menținerea actualei cadențe de producție
  • Integrarea în fabricație la Dacia de noi ansambluri complexe Renault
  • Creșterea integrării locale
  • Creșterea gradului de robotizare în procesele ,,cheie” FORD:
  • Trecerea la fabricarea celui de-al doilea model Ford la Craiova
  • Atingerea cadenței de fabricație proiectate și integrarea locală
  • Centru de cercetare-dezvoltare-inovare la Craiova

 

În viitor este foarte probabil ca și alți mari producători auto să investească în România. De asemenea, noi mari furnizori globali vor alege să producă în țara noastră. Un alt trend ar putea fi dat de apariția capacităților de producție a automobilelor electrice și a bateriilor pentru acestea.

În ceea ce privește dezvoltarea digitalizării industriei auto, aceasta se va regăsi în concepția pro­duselor, optimizarea tehnologiilor, logistică, producție lean.

De asemenea, vom putea vorbi despre ,,co-inovarea” componentelor în lanțurile de furnizori. Vor apărea noi investiții și activități private de CD în domeniul auto. Se va îmbunătăți colaborarea dintre mediul public de CD și industrie. Se așteaptă un spri­jin real din partea statului pentru CDI aplicată.

Legat de producătorii de componente, verigile locale ale lanțurilor de furnizori se vor multiplica, iar forța de inovare a acestora va crește. Se dorește un acces mai facil la credite al furnizorilor auto.

Vor apărea mai multe investiții de capital autohton în zona IMM-urilor și, de asemenea, va crește dezvoltarea inovării colaborative dintre IMM-uri și universitățile tehnice. Se așteaptă o accesibili­tate mai ușoară la fondurile europene alocate com­petitivității.

Sectorul de componente auto: tendinţe la zi în investiţii

Investițiile noi vizează cu predilecție zonele Sibiu-Brașov-Cluj, Timiș-Arad, Argeș-Olt, dar, în ultimul timp, au apărut investiții auto și în partea de est a țării.

După cum deja am subliniat mai sus, Dacia a decis demararea unui program vast de automatiza­re/robotizare a producției, până în 2020.

Continental, Bosch, Delphi, Schaeffler, Yazaki, Hella, transferă în țară activități de CDI, iar alte companii investesc în astfel de capacități. Renault Technologie Roumanie a făcut un util pionierat în domeniu.

Furnizorii autohtoni, precum GIC, Ronera, Elba, COMPA, ELJ, Componente Auto, Metaplast, Delta Invest etc. au început să investească în inovarea pro­duselor și modernizarea tehnologiilor.

Pentru cele mai multe investiții noi sau extinderi de capacități s-a acordat ajutor de stat. După 2009, pentru 18 proiecte auto mari, în valoare totală de 350 mil. Euro, s-a aprobat ajutor de stat de 182 mil. Euro. Noua schemă de ajutor de stat pentru perioada 2014-2020 este aprobată de Guvern.

Companiile cu capital indigen au investit în extin­deri, cu ajutor de stat, prin POS CCE sau prin POR/ ADR-uri. Creditarea bancară rămâne la nivel scăzut.

Per total, valoarea investițiilor în sectorul de componente auto este mai ridicată (ex: 951 mil Euro, 2012) față de celelalte țări din zona C&Est Europeană, dar nu atât cât să valorifice potențialul de dezvoltare a sectorului în țară.

Articolul este realizat pe baza datelor prezentate de domnul Constantin STROE, Președintele Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) în cadrul evenimentului Transportation & Mobility Solutions Experience Forum, organizat de Dassault Systèmes la sfârșitul anului trecut.


 Despre ACAROM

Asociația Constructorilor de Automobile din România - ACAROM este o asociație de tip profesional și este compusă din societăți comerciale care desfășoară activități în industria de automobile, asociate în scopul reprezentării intereselor sectorului automobile. ACAROM, asociație fără scop lucrativ, are 150 membri și a luat ființă în 1996. ACAROM este membră a CL al ACEA – Asociația Constructorilor Europeni de Automobile. Întreprinderile membre au în comun faptul că se ocupă de con­cepția, fabricarea și comercializarea de automobile, materiale, componente, module, părți din automobil sau realizează servicii legate de automobile, pre­cum și echipamente pentru fabricarea și întreținerea automobilelor.


28817 vizualizari

Galerie foto

Pentru a putea posta comentarii, trebuie sa fiti logat in contul dvs. de utilizator.

Cere Detalii sau Oferta

Completati cu numele dvs.

Completati cu denumirea companiei pe care o reprezentati.

Adresa dvs. de e-mail.

Numarul dvs. de contact.

Mesajul dvs.

Pentru abonare (la revista sau newsletter), postare comentarii sau participare la discutiile din forum, trebuie sa fiti logat in contul dvs. de utilizator. Daca nu aveti cont, click pe [creeaza un cont nou]
CAPTCHA

Introduceţi codul numeric din imaginea de mai jos.

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.