O privire de ansamblu asupra experienţelor şi aşteptărilor companiilor germane prezente în România

O privire de ansamblu asupra experienţelor şi aşteptărilor companiilor germane prezente în România

Camera de comerț și Industrie Româno-Germană - Raportul de Conjunctură 2015

În fiecare an, Camerele de Comerț și Industrie germane bilaterale (AHK) din Europa Centrală şi de Est (ECE) realizează un chestionar, din care reiese situația economică și condițiile investiționale din fiecare țară în parte. Datorită poziției geografice favorabile și cu cei 20 mil. de locuitori, România este o piață de desfacere importantă în Europa de Sud-Est.

Companiile germane au aici perspective bune pentru planurile lor de afaceri. Printre factorii investiționali decisivi la nivel european se numără costurile scăzute cu forța de muncă și forța de muncă bine calificată. România evoluează însă tot mai mult spre un amplasament investițional destinat domeniilor de cercetare și dezvoltare. Multe companii germane au realizat deja investiții importante în aceste domenii.

Pe baza Raportului de conjunctură ECE, a fost realizat un Raport de conjunctură pentru România, care dă posibilitatea realizării unei comparații între România și celelalte țări din regiunea ECE, dar urmărește și să ofere o imagine complexă asupra României ca amplasament investițional.

Chestionarul a fost efectuat în martie 2015, fiind obținute răspunsuri de la 126 de companii cu capital german active pe piața românească.

Condiţii-cadru economice

În general, anul 2014 poate fi descris ca un an bun pentru economiaromânească, cu o creștere  a produsului intern brut și o creștere semnificativă a exporturilor. Creșterea economică de 2,8% a depășit-o pe cea a multor state europene. Creșterea PIB se datorează mai ales activității bune în ce privește exporturile, dar și avântului consumului privat. Industria (+3,5%) și comerțul au evoluat de asemenea pozitiv și au avut un aport important la creșterea PIB, în timp ce sectorul construcțiilor a rămas în urmă. Cel mai mult a crescut sectorul IT (+11%), care contribuie cu 6% la PIB-ul României.

Exporturile României au atins în 2014 valoarea de 52,5 mld. EUR (+5,8%), importurile au însumat 58,5 mld. EUR (+5,9%). Cel mai importantpartener comercial a fost Germania  (pentru a opta oară consecutiv). Volumul schimburilor comerciale între cele două state a crescut din nou (+10,3%) și a însumat 21,3 mld. EUR.

România prezintă un mediu macroeconomic stabil. Cu un PIB/ cap de locuitor de 7.600 EUR, o rată a inflației care a scăzut în 2014 la 1,4% (3,2% în 2013) și o rată a șomajului care cu 6,8% este mai mică decât în ultimii doi ani, România se află, în comparație cu celelalte state din Europa, într-o poziție foarte bună.

Din actualul chestionar reiese că firmele germane dobândesc din nou încredere în România ca amplasament investițional și privesc cu optimism către viitor, ceea ce parțial se datorează și alegerii noului președinte al statului în decembrie 2014.

Combinația dintre productivitate, costuri scăzute cu forța de muncă și calificarea personalului reprezintă avantaje pentru companiile germane dornice să facă investiții în România. Aceste perspective pozitive asupra României reies și din actualul chestionar ECE, efectuat în rândul companiilor germane.

Evoluţii conjuncturale

Situația economică a țării, situația propriei firme și situația branșei sunt apreciate mai bine decât anul trecut. România se află chiar în fruntea țărilor din ECE în ce privește dezvoltarea economică. 15% dintre companiile respondente apreciază situația economică a țării ca fiind bună, peste jumătate (56%) sunt de părere că economia românească va evolua mai bine decât anul trecut.

În ce privește firma proprie, pentru anul în curs așteptările sunt pozitive. Numărul celor care consideră situația propriei firme ca fiind bună în prezent a crescut la 54% (2014: 50%, 2013: 36%, 2012: 42%), iar în ce privește situația de anul acesta comparativ cu anul trecut, 75% sunt de părere că aceasta se va îmbunătăți (2014: 54%). O îmbunătățire s-a consemnat și în aprecierea cifrei de afaceri a companiei. Astfel 71% din participanții la chestio nar estimează creșteri ale cifrei de afaceri; așteptările sunt foarte mari în acest sens și au crescut semnificativ față de 2014. Și în ce privește exporturile, opinia companiilor germane s-a îmbunătățit: 43% din cei care au răspuns sunt de părere că exporturile vor crește în 2015 față de 2014 și numai 1% consideră că exporturile se vor diminua.

Așteptările conjuncturale pozitive se reflectă și în intențiile mai mari de angajare, cât și intențiile de investiții. 41% din companii sunt de părere că intențiile de investiții cresc, doar 11% din cei chestionați sunt de părere că acestea vor scădea.

Peste jumătate din companiile participante la chestionar (52%) vede pentru anul în curs o îmbunătățire a situației conjuncturale a branșei în care activează față de anul trecut, doar 16% văd o înrăutățire a situației.

Condiţii economice – uşoară redresare a factorilor economici

Ca în fiecare an în cadrul chestionarului de conjunctură au fost și întrebări legate de amplasamentul investițional. În aprecierea factorilor economici se observă că au fost înregistrate progrese în mai multe domenii, atât în ce privește politicile economice cât și funcționalitatea mediului de afaceri și piața muncii.

Un criteriu important în alegerea amplasamentului investițional sunt condițiile pe piața muncii.

Costurile scăzute cu forța de muncă pe piața muncii din România, față de celelalte state europene, con­stituie unul dintre avantajele importante. Dar acest lucru nu este suficient pentru ca un amplasament investițional să fie interesant. Este nevoie de un amestec potrivit între costuri, calificare, disponibili­tatea forței de muncă și productivitate. Importante, din acest punct de vedere, sunt calitatea formării și flexibilitatea în dreptul muncii.

În ce privește costurile cu forţa de muncă, România are cel mai scăzut cost orar cu doar 4,8 EUR, ceea ce corespunde circa unei optimi din nivelul unei ore de muncă în Germania. Astfel, în această privință firmele germane din România sunt și în acest an mulțumite (37%, 2014: 31%) sau foarte mulțumite (5%, 2014: 7%). Costurile cu forța de muncă și producti­vitatea se află într-un raport favorabil, ceea ce determină firmele germane să continue să activeze în România. În ce privește productivitatea muncii România se situează peste media celorlalte țări din Europa Centrală și de Est (ECE) participante la chestionar: 50% dintre companii sunt mulțumite, doar 10% se arată nemulțumite, restul fiind indecise.

În ce privește intențiile de angajare, România se poziționează în comparație cu celelalte țări din ECE foarte bine, și anume pe locul al doilea: 52% din companii intenționează să crească numărul de angajați (2014: 46%) și doar 7% vor să reducă personalul (2014: 14%). Este cel mai bun rezultat din anul 2008 încoace. Aceste tendințe pozitive în ce privește angajările ar trebui să le aibă în vedere și decidenții politici. Măsurile legislative ar trebui să ducă la crearea de noi locuri de muncă și să garan­teze condiții stabile și funcționale pe piața muncii.

S-au remarcat progrese în privința învățământului profesional. Un nou început al siste­mului de învățământ profesional a avut loc în 2012 când, ca urmare a introducerii noilor condiții-cadru legislative, au fost create peste 11.000 de locuri în învățământul profesional. Numărul acestora a cres­cut în 2013 la aproape 13.000, iar în 2014 erau deja 35.000 de tineri care, prin înscrierea la una din cele peste 650 de școli profesionale, își doreau o diplomă recunoscută și intrarea pe piața muncii. Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană se implică și susține activ instituțiile statului pentru crearea unui sistem de învățământ profesional după modelul sistemului dual din Germania.

Un progres în ce privește condițiile-cadru legislative pentru piața muncii este Legea privind invențiile de serviciu promulgată în iunie 2014. Reglementările cunoscute până în prezent din legea nr. 64/1991 privind invențiile de serviciu au fost înlocuite cu reglementări noi, mai clar formulate corespunzătoare standardelor europene și care pot contribui la încurajarea potențialului inventiv al angajaților români cu înaltă calificare. Mai cu seamă industria de automobile și furnizorii acesteia au recunoscut potențialul mare de pe piața muncii din România în domeniul cercetare-dezvoltare. Firmele din acest domeniu oferă condiții excelente pentru performanțe inginerești creative prin crearea de locuri de muncă în domeniul cercetare și dez­voltare. „Acest lucru va face mai puternică România ca amplasament investițional și mai atractivă în special pentru investitorii străini care au ca obiect principal de activitate cercetarea și dezvoltarea”, a declarat Sebastian Metz, director general și mem­bru în Consiliul Director al Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germane.

Companiile germane sunt îngrijorate în schimb de discuțiile referitoare la propunerile de modificare a legislației dreptului muncii și care, con-form opiniilor experților, ar duce la o pierdere a flexibilizării. Propunerile vizează în special modificări și completări ale Codului Muncii, dar și ale legii privind Dialogul Social. Dacă actualele propu­neri vor fi preluate în această formă, acest lucru ar duce la o regândire a angajatorilor în ce privește intențiile lor de a face angajări și în cel mai rău caz la o reducere a locurilor de muncă.

În ce privește costurile cu forţa de muncă, România are cel mai scăzut cost orar cu doar 4,8 EUR, ceea ce corespunde circa unei optimi din nivelul unei ore de muncă în Germania. Astfel, în această privință firmele germane din România sunt și în acest an mulțumite (37%, 2014: 31%) sau foarte mulțumite (5%, 2014: 7%). Costurile cu forța de muncă și producti­vitatea se află într-un raport favorabil, ceea ce determină firmele germane să continue să activeze în România. În ce privește productivitatea muncii România se situează peste media celorlalte țări din Europa Centrală și de Est (ECE) participante la chestionar: 50% dintre companii sunt mulțumite, doar 10% se arată nemulțumite, restul fiind indecise.

Concluzie: Companiile, în general mulţumite

Chiar dacă numeroase companii cu capital german sunt încă nemulțu-mite de anumiți factori economici, totuși majoritatea acestor companii ar alege din nou România ca amplasament investițional. La întrebarea dacă ar alege tot țara noastră pentru investiții, 90% dintre participanții la chestionar au răspuns cu „da”. Media în regiune este de 84%.

România a avansat o poziție, de pe locul 11 pe locul 10 (din 20 de țări), în evaluarea generală privind cele mai atractive state din Europa Centrală și de Est privind investițiile.

Cea mai atractivă țară din regiune este și în acest an Polonia, urmată de Cehia și Estonia. Ultimele locuri sunt ocupate de Albania (locul 18), Kosovo (19) și Ucraina (20).

NOTĂ: articolul reprezintă un extras din Raportul de conjunctură – România 2015, realizat de Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană.


Despre Camera de Comerţ şi Industrie Româno-Germană

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România) este reprezentanța oficială a economiei germane și totodată cea mai mare Cameră de comerț bilaterală din România. Înființată în 2002, Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană, numără peste 530 de firme-membre și oferă companiilor o platformă importantă pentru networking, schimb de informații și experiențe.


3376 vizualizari

Galerie foto

Pentru a putea posta comentarii, trebuie sa fiti logat in contul dvs. de utilizator.

Cere Detalii sau Oferta

Completati cu numele dvs.

Completati cu denumirea companiei pe care o reprezentati.

Adresa dvs. de e-mail.

Numarul dvs. de contact.

Mesajul dvs.

Pentru abonare (la revista sau newsletter), postare comentarii sau participare la discutiile din forum, trebuie sa fiti logat in contul dvs. de utilizator. Daca nu aveti cont, click pe [creeaza un cont nou]
CAPTCHA

Introduceţi codul numeric din imaginea de mai jos.

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.