
Aboneaza-te la T&T
1. PATRAN - Soluţia completă de pre şi post-procesare în analiza cu elemente finite
2. GreenBau Tehnologie la TIB 2012
3. GreenBau Tehnologie continuă să se implice activ în instruirea studenţilor
La 30 noiembrie 2012, exporturile FOB ale României au înregistrat o valoare de 41,9 miliarde euro, cu o minimăstagnare negativă, soldul balanţei comerciale fiind în valoare de 8,67 miliarde euro, superior cu 68,9 milioane euro, celui înregistrat în aceeaşi perioadă a anului 2011.
Volumul importurilor a fost de 50,6 miliarde euro, situându-se aproximativ la acelaşi nivel, comparativ cu perioada 1.01. – 30. 11. 2011.
Caracteristicile exporturilor:
Structura exporturilor se menţine constantă, ponderea produselor industriei constructoare de maşini şi echipamentelor de transport fiind de 40,5%. Din totalul exporturilor româneşti, 74,8% reprezintă produsele manufacturate.
Orientarea geograficăspre ţările Uniunii Europene se menţine (70,6% din exporturi şi 73,8% la import), dar se confirmă tendinţa anterioară de creştere a exporturilor către ţări terţe, mai puţin afectate de criză.
Pe primele locuri la exportul românesc se situează Germania, Italia, Franţa, Ungaria şi Turcia, care, deţin o pondere de 50%.
Ţări cu creşteri semnificative în această perioadă:
SUA - creştere cu 9,1%: componente auto, îngrăşăminte, produse chimice;
Brazilia - creştere cu 23,2%: autoturisme şi componente auto, material rulant, echipament petrolier;
Egipt - creştere cu peste 18,3%: cherestea, produse agro-alimentare, etc.;
Israel - creştere cu 33,5%: produse agro-alimentare, maşini şi echipamente electrice, etc.
Există o serie de alte ţări, cu o creştere de peste 50% a exporturilor: Algeria (84,7,0%), Libia (442,8%), Nigeria (64,5%), Coreea de Sud (50,5%), Columbia (110,4%), Mexic (141,2%) ş.a.
Caracteristicile importurilor:
Importurile continuă să fie alcătuite, pe de o parte, din bunuri de investiţii sau produse industriale de completare pentru industria românească (63,2%) şi, pe de altă parte, din energie (11,9%), materii prime şi materiale (3,6%). Produsele agroalimentare, băuturi şi tutun au reprezentat 7,4 % din importuri, același procent înregistrându-se și la exporturi.
Orientarea geografică a importurilor nu a înregistrat o modificare majoră, pe primele cinci locuri aflându-se Germania, Italia, Ungaria, Franţa, şi China cu peste 45% din importuri.
Principalele produse care constituie baza exporturilor româneşti (extrastat) sunt:
- părţi şi accesorii pentru autovehicule (7,9% din exporturile româneşti, cu o creştere de 42,8% faţă de aceeaşi perioadă din 2011);
- fire, cabluri, conductori electrici izolaţi (1,6% din exporturile româneşti, cu o creştere de 2,6% faţă de aceeaşi perioadă din 2011);
- autoturisme şi alte autovehicule (5,9% din exporturile româneşti, cu o creştere de 58,8% faţă de aceeaşi perioadă din 2011);
- anvelope din cauciuc (1,8% din exporturile româneşti, cu o creştere de 24,1% faţă de aceaşi perioadă din 2011);
- produse laminate plate, din fier sau din oţeluri (2,8% din exporturile româneşti, cu o creştere de 4,25% faţă de aceaşi perioadă din 2011)
- medicamente (1,6% din exporturile româneşti, cu o creştere de 15,4% faţă de aceeaşi perioadă din 2011).
Cea mai mare parte din produsele menţionate mai sus au o valoare adăugată ridicată, fiind realizate în sectoare de activitate coordonate de Ministerul Economiei.
Ministerul Economiei aplică în continuare programele prevăzute în Strategia Naţională de Export, stimulând astfel prezenţa firmelor exportatoare pe pieţele externe, prin măsurile active de susţinere (târguri şi expoziţii, misiuni economice, informaţii şi oportunităţi de piaţă, ş.a.).
Pentru a putea posta comentarii, trebuie sa fiti logat in contul dvs. de utilizator.