Cum îmi caut un loc de muncă?

Cum îmi caut un loc de muncă?

Mi s-a pus des întrebarea, cum să îmi caut un loc de muncă?” şi m-am gândit, ca în acest episod, să tratez acest subiect. Răspunsul la această întrebare nu este unul general valabil, ci ţine cont de anumite aspecte.

Autocunoaştere şi informare

Un prim aspect este nivelul actual al carierei: sunt un tânăr debutant cu studii superioare tehnice, sau am o experiență (relevantă) de 1 – 3 ani, sau poate sunt specialist și am, deja, 5 ani de activitate în cadrul unor multinaționale sau, de ce nu, sunt la un nivel de 7 – 10 ani experiență și am coordonat, deja, câteva echipe.

În funcție de nivelul actual al carierei, voi creiona strategia căutării unui loc de muncă, plecând de la specializare, de la ce îmi doresc să fac din punct de vedere profesional și cum să arate parcursul meu profesional. Desenăm ceea ce noi în resurse umane numim, career path” (parcurs profesional).

Trebuie să fim pregătiți pentru ceea ce caută companiile. Se caută: oameni motivați și dinamici, persoane cu bune abilități de comunicare, candidați cu abilități de a lucra în echipă și cu spirit inovator, talente care să fie interesate de o îmbunătățire continuă a proceselor și a procedeelor, oameni flexibili, care doresc să își dezvolte o carieră și să se îngrijească de un PDP (plan de dezvoltare personală)... șși acestea sunt doar cerințe ce țin de partea de soft skills (competențe interpersonale).

Cerinţe ale angajatorului

Căutăm, evident, candidați care știu să folosească un PC și softuri basic (Office, ERP). Căutăm candidați care să înțeleagă procese și procedee și care să cunoască, cel puțin, o limbă străină, dornici de a primi feedback și de a pune umărul să construiască succesul, candidați dornici să lucreze atât individual, dar și în echipă și receptivi la flexibilitatea dată de domeniul economico-industrial.

Acestea sunt punctele cel mai des întâlnite în cerințele candidatului ideal, pe care angajatorii le solicită și le urmăresc în cadrul proceselor de selecție și de recrutare. Pe lângă acestea, în mod evident, sunt solicitările de experiență/expertiză și cunoștințe tehnice, în funcție de poziția vacantă.,

Sunt student în an terminal la Politehnică – Autorutiere și doresc să lucrez la o companie multinațională din domeniul automotive.” Am auzit această afirmație de peste 50 de ori în cadrul întâlnirilor cu asociațiile de studenți din diferite orașe. Răspunsul meu este întotdeauna unul pozitiv, dar... suntem oare pregătiți pentru ce au nevoie angajatorii? Și nu vorbesc doar despre bagajul de cunoștințe tehnice, ci despre așteptările lor.. vorbim de flexibilitate (și aici intră șși relocarea!!), de motivare, de limbi străine, de aptitudini personale și sociale, abilități de inteligență emoțională, de dorința reală de a face carieră într-un domeniu. Toate aceste aspecte sunt urmărite de companii atunci când angajează oameni fără experiență (entry level). Și prin întrebările puse la interviuri, sau prin testele de personalitate realizează un profil al candidatului care se potrivește sau nu cu ceea ce au ele nevoie în organizație.

 

Căi de urmat

Dacă vreți, trebuie să realizăm un check list și să ne știm părțile pozitive și ariile unde avem de îmbunătățit. Este important să facem această radiografie și să fim sinceri, pentru că, altfel, devenim demotivați atunci când suntem respinși la interviuri.

Observ însă un trend și mai puțin benefic: aplicarea la pozițiile vacante chiar dacă nu se îndeplinesc cerințele majore. Când se caută un inginer de automotive cu experiență de 5 ani în probleme de calitate, dacă ai terminat medicină veterinară sau biologie și nu ai lucrat niciodată, NU APLICĂ. Trebuie înțeles că nu îți mărești șansele de angajare pentru această poziție, indiferent cât de mult îți dorești!

Pentru entry level, pentru cei care sunt la început de carieră, importantă este motivația, dorința și potențialul! Sunt din ce în ce mai multe companii care angajează oameni cu potențial și aici, în cadrul unui interviu, se pune mult accent pe motivare, pe dorință și pe dezvoltare atât profesională, cât și personală. Cum ajung la aceste companii? Există diferite strategii: târguri de job-uri pentru tineri absolvenți, proiecte de talent management, proiecte de trainee (școlarizare, pregătire), proiecte și stagii de practică oferite de universități în parteneriate cu angajatori, paginile de carieră ale companiilor în cauză. Targetarea se face și prin intermediul social media - facebook!

Pentru un nivel de 1 – 3 ani de experiență este important să scoatem în evidență începutul de carieră și nicidecum să ne amăgim că suntem experți în anumite procese care necesită o formare 3 – 5 ani până la nivelul de expert. Dorința, motivația, potențialul dar și nivelul de cunoștințe tehnice acumulate sunt importante. Exemplu:, înțeleg că ai lucrat ca inginer de producție în cadrul companiei X, ce poți să îmi zici despre indicatorii de performanță? Întreabă intervievatorul; răspunsul primit:, păi, eu eram la producție, erau alții la calitate... nu știu nimic despre acei indicatori”. Realizăm că nivelul lui de interes este relativ unul restrâns și, dacă ne trebuie o persoană cu un overview (privire de ansamblu) asupra proceselor și proiectelor, acest candidat nu este unul potrivit. Unde se găsesc job-urile pentru acest nivel de carieră? În mediul on-line, portal de job-uri, proiecte de mass recruitment (angajarea unui anumit număr de persoane) și start up-urile.

„Sunt un tânăr profesionist, inginer cu 5 ani experiență!” Am un job, dar simt că vreau mai mult. OK, stabilesc în ce domeniu este expertiza mea, văd dacă există o potrivire între valorile mele și cele ale companiilor pentru care vreau să aplic, analizez care sunt așteptările pentru o poziție din care se vrea ca din specialist să devin team leader... am abilități de leadership? Pot gestiona o echipă sau un proiect de mici dimensiuni? În funcție de răspunsul realist, poți face un plan de dezvoltare personală sau, dacă este cazul și de dezvoltare profesională (versiuni actualizate de soft-uri, certificări management de producție sau certificări în managementul calității). Job-urile le găsim în mediul on-line, pe portalurile de job-uri și, de la acest nivel, începem să găsim aceste job-uri și pe linkedIn!

Pentru nivelul de executiverecomand un networking bun pe linkedIn. Recomand grupuri unde se discută despre trend-uri și despre dinamicitatea companiilor din domeniul în care activăm, recomand cu căldură elaborarea unui profil al activității/experienței îngrijit, bazat pe realizări, pe expertiză și experiență, precum și legătura cu agențiile de recrutare.

La orice nivel de carieră/pregătire ne aflăm trebuie să avem în vedere câteva aspecte ce țin mult de realitățile de pe piața forței de muncă. Se caută talente, bucățele care să facă parte dintr-un mare puzzle! Care este cea mai mare bogăție a unei companii? Răspuns corect: capitalul uman. De la această afirmație s-au pornit politici și strategii de căutare, de recrutare, de dezvoltare și, de ce nu, de menținere a talentelor în cadrul companiilor. Mult succes! 


English summary

Looking for a job or changing jobs are frequent events nowadays. The reasons can be multiple: making one’s living, bigger wages, higher social status, developing personal projects, etc.

Which are the applicant’s premises? What does the employer expect from the applicant? What should the applicant do depending on hâş/her knowledge/experience acquired and how should he/she prepare for obtaining a (new) job. Self-knowledge, going over one’s own arguments and taking the proper measures can lead to personal achievements and employer’s satisfaction.


 LEONARD RIZOIU este Managing Director leoHR


6930 vizualizari

Galerie foto

Pentru a putea posta comentarii, trebuie sa fiti logat in contul dvs. de utilizator.

Cere Detalii sau Oferta

Completati cu numele dvs.

Completati cu denumirea companiei pe care o reprezentati.

Adresa dvs. de e-mail.

Numarul dvs. de contact.

Mesajul dvs.

Pentru abonare (la revista sau newsletter), postare comentarii sau participare la discutiile din forum, trebuie sa fiti logat in contul dvs. de utilizator. Daca nu aveti cont, click pe [creeaza un cont nou]
CAPTCHA

Introduceţi codul numeric din imaginea de mai jos.

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.