Aboneaza-te la T&T
1. PATRAN - Soluţia completă de pre şi post-procesare în analiza cu elemente finite
2. GreenBau Tehnologie la TIB 2012
3. GreenBau Tehnologie continuă să se implice activ în instruirea studenţilor
Sistemul inteligent de cablare reduce timpii morţi în producţia de mase plastic
Sistemul de manipulare al fabricii Lemförde BASF este un element esențial în cadrul lanțului de procesare, care transportă butoaiele de-a lungul instalației. După o îmbunătățire adusă sistemului vechi de 25 de ani, SmartWire-DT - în combinație cu întreruptoarele automate pentru protecția motorului de la Eaton – permite măsurarea simplă a curentului fiecărei acționări în parte, contribuind astfel la întreținerea preventivă. În caz de defecțiune, acționările afectate pot fi dezactivate în mod controlat înainte ca întreruptoarele automate pentru protecția motorului să se declanșeze.
Context
Poliuretanul (PU) este unul dintre cei mai folosiți polimeri din lume; numeroasele sale aplicații – vopsele, spume, fibre, mulaje și elastomeri – îi demonstrează versatilitatea. Materialul oferă amortizare optimă în cazul pantofilor sport, este folosit la finisarea caroseriilor automobilelor, izolează cabluri și reduce zgomotul care pătrunde prin pereții și acoperișurile clădirilor.
Înființată în 1962, cu sediul în Lemförde, în apropiere de Osnabrück, Germania, BASF Polyurethanes GmbH este lider pe piața europeană în tehnologia sistemelor PU. În această unitate, peste 1.500 de angajați generează vânzări de peste două miliarde de euro.
Un element cheie al fabricii este sistemul de alimentare cu butoaie, care transportă bidoane de 200 l umplute cu materie primă sau produse finite între depozitul de butoaie și două hale de producție.
„În spatele sistemului există un întreg lanț de procese, fără niciun stoc-tampon între etapele de prelucrare. Dacă sistemul de alimentare se defectează, procesul de producție poate întâmpina probleme”, spune Claus BUHRMESTER, membru al echipei de sisteme de întreținere din cadrul fabricii, evidențiind importanța sistemului.
Provocare: Îmbunătăţirea automatizării
După 25 de ani de funcționare, sistemul de transport al butoaielor nu mai corespundea cerințelor din zilele noastre. Thomas BÜCH, membru al echipei tehnice Site Engineering Lemförde, explică: „Sistemul era controlat de trei PLC-uri, care trebuiau înlocuite, deoarece nu se mai fabricau piese de schimb. Sistemele de siguranță nu erau unele de ultimă oră și nu puteam vizualiza fabrica. De asemenea, nu era posibilă operarea manual pentru remedierea avariilor în caz de defecțiune”.
În cadrul proiectului de modernizare, s-a decis îmbunătățirea automatizării și a sistemelor de siguranță. Pe durata acestui proces, un număr total de 50 de motoare trifazate trebuiau să rămână în funcțiune pentru traseul de alimentare și cele cinci sisteme de alimentare vertical integrate.
Soluţia: Măsurarea curentului pe fiecare Unitate
Ca parte a proiectului de modernizare, sistemul de transport al butoaielor, alcătuit din trei sisteme controlate în mod autonom, era acum controlat centralizat de către PLC. „Acest lucru a simplificat structura arhitecturii de automatizare, iar consolidarea celor trei dulapuri de control ne-a permis să economisim mult spațiu”, explică Büch.
În plus, panouri de operare au fost instalate în punctele critice ale sistemului, pentru a facilita vizualizarea. Acum, operatorul poate identifica în timp real butoaiele care nu sunt scoase din sistemul de transport și poate vedea când apare o congestie. Panourile de operare sunt și ele importante pentru întreținerea preventivă, după cum evidențiază Buhrmester: „Sistemul afișează tipul de eroare care a apărut. Se poate observa dacă este vorba de o eroare de execuție cauzată de supracurent sau de porniri și opriri frecvente, de exemplu”. Prin urmare, echipa de întreținere primește informații importante pentru a acționa din timp și a testa proactiv unitățile sau mecanismele.
Lucrările de cablare s-au redus cu 50%
Pentru a permite detectarea acestor erori, echipa BASF a acordat o atenție deosebită măsurării curentului acționărilor electrice. „Aces ta a fost principalul motiv pentru care ne-am decis săcablăm dulapul de control utiliz#nd sistemul inteligent de cablare SmartWire-DT”, explică Büch. Acesta conectează fiecare întreruptor sau acționare electrică în parte la dulapul de control, nu prin metoda de cablare punct la punct, ci prin intermediul unui cablu-panglică cu opt poli – SmartWire-DT. Acum, acest sistem alimentează cu energie electrică toate dispozitivele conectate și asigură totodată comunicarea datelor.
„Folosind instrumentele și componentele sistemului, erorile de cablare sunt practic eliminate”, explică Thomas Gern, șeful Departamentului de tehnologie a sistemelor industriale din cadrul Elektro-Anlagen-Technik EAT GmbH. Cu sediul în Wallenhorst, Germania, furnizorul de servicii electrotehnice a construit dulapurile de control pentru fabrica BASF. „Prin urmare, testarea de rutină a dulapului poate avea loc într-un timp foarte scurt. După o scurtă prezentare a sistemului la unitatea noastră, cei care au echipat dulapurile de control au reușit să termine cablarea în jumătate din timpul care ar fi fost necesar pentru cablarea punct la punct.” Mai mult decât atât, sistemul economisește și spațiu în dulapul de control. Pentru controlul contactoarelor și feedback de la contactoarele și întreruptoarele automate pentru protecția motorului, nu sunt necesare intrări sau ieșiri ale PLC-ului. Toate semnalele de intrare sunt colectate prin intermediul SmartWire-DT și transferate la PLC. Informațiile de ieșire ale controlerului sunt procesate prin intermediul SmartWire-DT direct în dispozitivul de comutare.
Sporirea disponibilităţii fabricii
„Cea mai bună vizualizare este inutilă dacă informațiile cheie din teren lipsesc”, spune Buhrmester, rezumând ceea ce el, în calitate de tehnician de întreținere, consideră a fi un beneficiu esențial al SmartWire-DT.
Principalul avantaj al întreruptorului automat PKE pentru protecția motorului față de soluțiile alternative convenționale constă în monitorizarea extinsă a acționărilor. Mesajele de diagnosticare, de stare sau de suprasarcină indică fluxul efectiv al curentului și starea declanșatorului la suprasarcină. În plus, curentul efectiv al motorului poate fi afișat și analizat în mod continuu prin intermediul SmartWire-DT pentru fiecare dispozitiv de comutare, fără a fi necesare alte componente suplimentare.
„Dacă am fi folosit o tehnologie standard de măsurare a curentului, ar fi fost mult mai costisitor”, adaugă Büch. Acesta a mai menționat și un alt beneficiu: „De un interes deosebit în acest caz este posibilitatea de a folosi întreruptorul PKE ca releu de protecție a motorului. Întreruptorul automat pentru protecția motorului nu se declanșează în caz de suprasarcină, ci este deconectat numai contactorul asociat”.
În trecut, după declanșarea întreruptorului era necesară intervenția unui electrician, ceea ce lăsa sistemul de transport în stare de nefunc-ționare când niciunul nu era disponibil. În schimb acum, odată incidentul de suprasarcină remediat, de exemplu un butoi blocat, motorul poate fi pornit din nou de la unitatea de control, fără să fie nevoie ca personalul de întreținere să reseteze întreruptorul de protecție. Aceasta înseamnă că întreruptorul PKE poate fi instalat și în locuri greu accesibile.”
Sistemele de siguranţă au fost efectiv retehnologizate
Pe durata modernizării fabricii, BASF a reușit să împartă fabrica în diferite zone de siguranță. În trecut, dacă se apăsa pe un buton de oprire de urgență, întregul sistem se oprea, iar repornirea putea fi confirmată numai de la un punct de control central. Pentru a optimiza această situație depășită, prin intermediul modulelor de alimentare a dispozitivelor de comutare cu energie electrică în sistemul SmartWire-DT, au fost create zone de siguranță – un modul alimentează cu energie electrică doar acționările din zona sa de siguranță. În cazul unei opriri de urgență, modulul de alimentare relevant și contactorul grupului redundant de nivel înalt sunt oprite. Aceasta înseamnă că sistemul se oprește numai în zona respectivă. Repornirea poate fi autorizată de la panoul de comandă corespunzător de la fața locului.
„În general, am retehnologizat mai ales sistemele de siguranță existente”, spune Büch. Au fost instalate multe bariere fotoelectrice de siguranță și elemente de împrejmuire. În plus, sistemul a fost echipat cu un panou de comandă portabil cu funcția „om mort”. Acesta îi permite operatorului să controleze sistemul manual la realizarea sarcinilor de întreținere de rutină, precum lubrifierea lanțurilor sistemului de transport sau identificarea unei erori. Toate sistemele de siguranță comunică cu controlerul prin PROFINET. Din acest motiv, Büch a conectat sistemul SmartWire-DT la un gateway PROFINET corespunzător.
Rezultate
„Datorită îmbunătățirii sistemului, am evitat deja intervenția electricienilor noștri de serviciu pe durata nopții sau în weekend-uri”, rezumă Büch. „În plus, sistemul este repornit și funcționează mult mai rapid după un incident de suprasarcină. Micile creșteri de curent ce apar, de exemplu în cazul defecțiunilor mecanice, sunt identificate mai repede și pot fi remediate în timp util. În special, în cazul acționărilor care sunt de obicei în funcțiune numai pentru câteva minute pe ciclu de transport, ar fi practic imposibilă o identificare din timp de către un întreruptor convențional pentru protecția motorului.” Buhrmester adaugă: „Având informațiile fiecărei acționări în parte, cauza defecțiunii poate fi identificată și remediată.
Pentru a putea posta comentarii, trebuie sa fiti logat in contul dvs. de utilizator.