
Aboneaza-te la T&T
1. PATRAN - Soluţia completă de pre şi post-procesare în analiza cu elemente finite
2. GreenBau Tehnologie la TIB 2012
3. GreenBau Tehnologie continuă să se implice activ în instruirea studenţilor
Obţinerea unor vehicule mai sigure, care protejează mediul şi la costuri mai mici este obiectivul declarat al firmei Behr. Compania din Stuttgart a apelat la ENGEL foammelt pentru a reduce greutatea componentelor de automobile: procedeul de spumare fizică nu numai că face piesele mai uşoare, dar şi măreşte reproductibilitatea acestora.
Behr GmbH & Co. KG este specializată în instalaţii de aer condiţionat pentru vehicule şi de răcire a motoarelor. Producător a numeroase componente injectate din plastic, lucrând cu peste 100 maşini de injectat în toată lumea, portofoliul de produse al societăţii este amplu. În fabricaţie se utilizează o serie de tehnologii, în prezent cu accent pe tehnologia ENGEL foammelt, care utilizează procedeul MuCell de injectare cu spumă. Behr a investit în prima sa instalaţie acum mai bine de un deceniu, iar în prezent societatea deţine 10 celule de fabricaţie pentru a face vehiculele mai uşoare.
Celulele de fabricaţie se află în locuri diferite: Neustadt an der Donau în Bavaria, Rouffach în Alsacia, Montblanc în nordul Spaniei (aproape de Tarragona) şi Mošnov în estul Republicii Cehe, aproape de Ostrava. Carcasele pentru unităţile de aer condiţionat sunt fabricate din polipropilenă cu talc în Germania şi Franţa, iar fabricile din Spania şi Republica Cehă sunt specializate în carcase şi cadre de ventilator pentru răcirea motorului, fabricate din poliamidă ranforsată cu fibră de sticlă.
Maşini de injectat ENGEL victory, cu o forţă de închidere de 300 şi 600 tone, sunt utilizate pentru a fabrica componente de ventilator prin procedeul MuCell. „Trecerea de la piese compacte la cele injectate cu MuCell ne-a permis să reducem greutatea componentelor cu opt procente”, spune Katia Hendrickx, conducătoarea diviziei de materiale plastice speciale de la Behr din Stuttgart.
Procesul MuCell implică injectarea de azot sau dioxid de carbon sub presiune, în stare super-critică, în topitură în timpul plastifierii, gazul fiind distribuit uniform. După injectarea în matriţă, datorită tendinţei de separare din amestecul topit, gazul produce o structură de spumă cu celule fine. În consecinţă, este necesară mai puţină materie primă, iar greutatea componentelor se reduce. „Piesele au stabilitate dimensională foarte ridicată”, subliniază Michael Fischer, manager Vânzări (Tehnologii) la ENGEL AUSTRIA din localitatea austriacă Schwertberg. „Nu au distorsiuni sau urme de contracţie şi este posibilă obţinerea unei grosimi de perete extrem de mici de 1 mm, care nu poate fi realizată prin injectare de material compact.” Sub denumirea ENGEL foammelt, ENGEL AUSTRIA oferă sisteme complete la cheie, cu unităţi de spumare integrate, prin colaborarea cu Trexel din Wilmington, Massachusetts, societatea care a inventat tehnologia MuCell.
Construcţiile uşoare fiind în vogă în prezent, preţurile mărfurilor cresc în mod constant. Diverşi factori conduc spre imensa creştere a importanţei tehnologiilor cu spumă. Un avantaj la MuCell este faptul că economia de material nu diminuează stabilitatea produsului. „Pentru noi, gradul ridicat de stabilitate a formei componentelor a fost esenţial în decizia de a investi în această tehnologie”, spune Fritz Mundigl, specialist în tehnologii pentru materiale plastice la Behr. „Precizia carcaselor şi cadrelor este determinantă pentru funcţionalitatea ventilatoarelor, de exemplu”.
Calitatea generală a pieselor a crescut mai mult decât era de aşteptat în urma trecerii la tehnologia MuCell. „Astăzi producem piese care sunt absolut uniforme”, spune Katia Hendrickx. „Costurile de echilibrare au scăzut semnificativ, iar reproductibilitatea este mult mai bună. Nu ne aşteptăm ca îmbunătăţirile să fie de asemenea anvergură”. Hendrickx oferă totuşi o explicaţie: „Gazul, practic, explodează în amestecul topit, distribuind polimerul în mod uniform în întreaga cavitate, inclusiv în colţuri şi în degajări. Presiunea de menţinere controlată la injectarea compactă nu poate realiza un nivel atât de ridicat de stabilitate a procesului”.
Scăderea costurilor datorită maşinilor mai mici
Un alt punct forte al ENGEL foammelt este randamentul ridicat al procesului, consecinţă a proprietăţilor reologice excelente ale amestecului de topitură cu gaz (şi a altor factori). La Behr, acest lucru a dus la reducerea cu 15 procente a duratelor de ciclu.
Din punctul de vedere Behr, randamentul proceselor de fabricaţie este un parametru cheie supus unei monitorizări continue. Procesele sunt analizate periodic pentru a identifica şi exploata alte posibilităţi de îmbunătăţire şi pentru a cuantifica rezultatul măsurilor deja implementate. Ultima analiză importantă a avut loc anul trecut, după cum declară Hendrickx, „Una dintre principalele noastre constatări a fost că maşinile sunt, în medie, mai mici decât erau acum câţiva ani.” Maşinile mai mici sunt mai ieftine şi consumă mai puţină energie, având, astfel, o influenţă importantă în analiza randamentului. „Atribuim acest rezultat pozitiv maşinilor ENGEL fără coloane, care ne-au permis să micşorăm sistemele de fabricaţie”, continuă Hendrickx.
Având în vedere faptul că unităţile de închidere ale maşinilor ENGEL lucrează fără coloane, platanele pot fi utilizate mai eficient, iar pe maşini relativ mici se pot folosi matriţe mai mari. Când este vorba de investiţia în maşini de injectat noi, pentru Behr cel mai important factor este, în mod invariabil, mărimea matriţei în raport cu forţa de închidere necesară – iar tehnologia foammelt necesită, de obicei, forţă de închidere mai mică decât injectarea materialului compact.
Servicii adaptate la cerinţe precise
Pe lângă tehnologia fără coloane şi instalaţia hidraulică servo a maşinilor de injectat ENGEL, asistenţa tehnică a reprezentat un alt considerent cheie în decizia Behr de a opta pentru ENGEL ca furnizor de utilaje. „Eu cred că ENGEL oferă un avantaj competitiv evident atunci când este vorba despre service şi calitate”, spune Hendrickx. „Pot răspunde nevoilor specifice ale firmei noastre, inclusiv punerea în funcţiune a noilor sisteme şi sesiuni de instruire în întreprindere”. În fabrica de la Montblanc din Spania, conducătorul secţiei a dorit să lucreze cu un tehnician care să vorbească de preferinţă limba catalană în loc de spaniolă, pentru ca personalul să accepte mai uşor noile utilaje. „Pentru ENGEL, acest lucru nu a fost nicio problemă. În fapt, toate întreprinderile noastre au primit asistenţă din partea filialelor locale ENGEL, care colaborează strâns cu sediul central din Schwertberg – astfel, nu se pierde nicio informaţie”.
Sistemele ENGEL MuCell sunt furnizate ca pachet complet, astfel încât producătorul maşinilor de injectat preia răspunderea pentru tot, inclusiv pentru unitatea de spumare. „Având un singur punct de legătură, se economiseşte mult timp” este de părere Hendrickx, „şi se previn problemele legate de interfaţare”. Având în vedere complexitatea din ce în ce mai mare a sistemelor de fabricaţie, aceste considerente vor fi şi mai importante în anii următori. „Vom dezvolta MuCell luând în considerare aplicaţii viitoare”, dezvăluie Katia Hendrickx. Luând ca exemplu fabricaţia de console, o tehnologie complexă, care cuprinde MuCell, ar putea oferi o alternativă viabilă din punct de vedere economic la tehnologiile de fabricaţie în mai multe etape, care sunt utilizate în prezent.
Pe scurt
Behr GmbH & Co. KG Stuttgart face parte din domeniul internaţional al industriei de automobile. Grupul este specializat în instalaţii de aer condiţionat pentru vehicule şi de răcire a motorului şi este, la nivel mondial, unul din cei mai importanţi producători de echipamente originale pentru automobile şi vehicule comerciale, cu o cifră de afaceri de 3,7 miliarde euro în anul fiscal 2011. Behr are aproximativ 17.400 de angajaţi în 36 de fabrici şi 17 centre de cercetare şi proiectare din întreaga lume.
Pentru a putea posta comentarii, trebuie sa fiti logat in contul dvs. de utilizator.