Simularea numerică în procesul de concepere a utilajelor de ambutisare

Simularea numerică în procesul de concepere a utilajelor de ambutisare

Procesul de fabricaţie al unui autovehicul începe cu transformarea tablei în piese de caroserie. Pentru a transforma tabla în aripi sau capote, sunt folosite matriţe instalate în departamentul presaj al uzinelor de vehicule. De unde provin însă matriţele? Pentru o parte dintre vehiculele produse de Alianţa Renault Nissan, de la Matriţe Dacia, una dintre entităţile Grupului Renault în România.

Conceperea utilajelor de ambutisare utilizate în industria auto este un proces prin care se realizează studiile necesare realizării matriţelor şi ştanţelor de ambutisare. Acest proces are la bază specificaţiile piesei finite (a elementului de caroserie). Un aspect important pentru procesul de concepere a utilajelor de ambutisare (ştanţe şi matriţe) îl constituie minimizarea pierderilor de material sau, altfel spus, a deşeurilor, fără a afecta calitatea piesei finite. Astfel se poate contribui la optimizarea costurilor de producţie ale piesei ambutisate.

Folosirea sistemelor de simulare numerică (bazate pe metoda elementelor finite) permite verificarea fezabilităţii ambutisării în timpul procesului de concepere. Simularea ambutisării la Matriţe Dacia este realizată cu ajutorul aplicaţiei ,,Autoform”, iar calculele sunt executate pe serverele centrului de calcul al Grupului Renault.  Se pot verifica mai multe criterii de calitate, cum ar fi: subţierea materialului, existenţa ondulaţiilor sau a pliurilor, revenirea elastică a piesei după ambutisare. Subţierea materialului are loc în urma deformării plastice şi se defineşte ca procent din grosimea iniţială a tablei. Rezultatul simulării este o cartografie colorată a zonelor care prezintă materialul subţiat. 

 

Ondulaţiile sau pliurile pot să apară în zonele solicitate la compresiune. Rezultatul simulării este o cartografie colorată a zonelor care prezintă risc de ondulaţii sau pliuri. 

Revenirea elastică se referă la abaterile dimensionale şi de formă ale pieselor, după ambutisare. Aceste abateri sunt rezultatul elasticităţii materialului. În urma simulării ia naştere o cartografie colorată a zonelor care prezintă abateri şi suprafaţa (discretizată) a piesei, după ambutisare. Acest calcul al revenirii elastice permite anticiparea acestor abateri prin modificarea (deformarea) suprafeţelor matriţei, astfel încât piesa ambutisată să fie cât mai aproape (din punct de vedere dimensional) de suprafaţa teoretică. 

În urma analizării rezultatelor simulării, conceptorul poate optimiza forma şi dimensiunile suprafeţei de ambutisare. Astfel, se realizează mai multe iteraţii de concepere, simulare şi analiză a rezultatelor, până la atingerea unui nivel optim în ceea ce priveşte calitatea piesei ambutisate şi dimensiunile deşeurilor. 

Prin utilizarea acestei tehnici moderne de calcul, Matriţe Dacia contribuie la atingerea obiectivelor ambiţioase legate de dezvoltarea noilor vehicule: nivel ridicat de calitate, perioadă scurtă de dezvoltare, cost de producţie optimizat. Matriţe Dacia se numără astăzi printre cei mai buni furnizori de utilaje de ambutisare (ştanţe şi matriţe) din lume.

 

Despre Matriţe Dacia

Creată în 1987, Matriţe Dacia, una dintre entităţile Grupului Renault în România, a fost complet modernizată, începând din anul 2007. Societatea Matriţe Dacia este specializată în conceperea şi realizarea utilajelor de ambutisare (ştanţe şi matriţe) a reperelor de caroserie de mari dimensiuni. 

Matriţe Dacia este singura entitate a Grupului Renault care realizează această activitate, furnizând utilaje de ambutisare pentru aproape toate proiectele constructorului Renault din lume. La Matriţe Dacia sunt puse în practică tehnologiile cele mai recente din domeniul ambutisării. La conceperea unui nou vehicul, Grupul Renault aplică principiile ingineriei simultane, context în care Matriţe Dacia contribuie prin verificarea şi îmbunătăţirea fezabilităţii pieselor ambutisate.

Începând din anul 2007, la Matriţe Dacia au fost investite 30 de milioane de euro pentru a-i creşte capacitatea de şapte ori. Investiţiile au vizat creşterea cu 60% a suprafeţei atelierelor, prin cumpărarea de echipamente performante, reamenajarea fluxului de producţie şi formarea angajaţilor. La nivel mondial, Matriţe Dacia a devenit una dintre cele mai bine dotate companii care fabrică matriţe. Totodată Matriţe Dacia posedă singura presă de 2.400 tone forţă din ţară.

Uzinele din România, Maroc, India, Turcia, Slovenia, Argentina, Brazilia, Franţa sau Spania au fost deja dotate cu utilaje concepute la Matriţe Dacia. Cifra de afaceri a Matriţe Dacia a fost de peste 7,5 milioane de euro în 2010, iar exporturile reprezintă 90 % din aceasta. 
Matriţe Dacia în cifre:

-    peste 17.000 mp suprafaţă

-    9.000 mp construiţi pentru ateliere

-    222 angajaţi   

-    98% din angajaţi sunt români


Alexandru Slavilă este dr. ing. Şef Serviciu Tehnic Matriţe Dacia 


14473 vizualizari

Galerie foto

Pentru a putea posta comentarii, trebuie sa fiti logat in contul dvs. de utilizator.

Cere Detalii sau Oferta

Completati cu numele dvs.

Completati cu denumirea companiei pe care o reprezentati.

Adresa dvs. de e-mail.

Numarul dvs. de contact.

Mesajul dvs.

Pentru abonare (la revista sau newsletter), postare comentarii sau participare la discutiile din forum, trebuie sa fiti logat in contul dvs. de utilizator. Daca nu aveti cont, click pe [creeaza un cont nou]
CAPTCHA

Introduceţi codul numeric din imaginea de mai jos.

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.