Aboneaza-te la T&T
1. PATRAN - Soluţia completă de pre şi post-procesare în analiza cu elemente finite
2. GreenBau Tehnologie la TIB 2012
3. GreenBau Tehnologie continuă să se implice activ în instruirea studenţilor
Furnizarea unor piese extrem de performante pentru vehiculele acționate de motorul cu patru cilindri opuși de la Volkswagen este o afacere imensă, care nu duce lipsă de furnizori în Europa sau în Statele Unite. O companie cu acreditările corecte și cu un catalog voluminos de componente de motor, de frână și de șasiu este Custom and Speed Parts (CSP), cu sediul în Bargteheide, în apropiere de Hamburg, Germania.
Înființată în 1987 de Peter Köhmann, CSP este bine-cunoscută fanilor VW pentru eforturile depuse în domeniul curselor de mașini, pentru care testează multe dintre componentele sale realizate pe mașinile-unelte CNC de la Haas. Dragsterul alimentat cu un Karmann Ghia VW Tip 34 al companiei se află la intrarea în salonul de prezentare al uzinei de producție, înconjurat de variante montate pe socluri ale motorului clasic. Tipul 34 al companiei, cu foarte multe modificări, deține recordul de clasă pentru 252 km/h. Motorul său de 2165 cc dezvoltă 500 CP, adică de zece ori mai mult decât produce o mașină standard, care utilizează aceeași dimensiune de carter și de bloc al cilindrilor. Aproape toate piesele de tuning, de frână și ale suspensiilor sunt produse de CSP. Toate produsele CSP sunt realizate pentru a întruni cu precizie standardele TÜV germane.
„Creăm și vindem piese pentru a face mașinile clasice VW și Porsche să meargă mai repede decât au fost proiectate să o facă. Așadar, trebuie să ne asigurăm că tot ce producem și vindem este certificat și testat la cele mai înalte standarde. Pe piață sunt disponibile produse mai ieftine, realizate de fabrici chinezești, dar nu m-aș baza pe ele pe șoselele din Germania.”
Thomas Kelm, mâna dreaptă a lui Peter Köhmann, este responsabil cu programarea CNC și cu producția. „Inițial, foloseam subcontractanții pentru a face piesele”, spune el. „Calitatea și livrarea erau defectuoase, iar compania respectivă a dat faliment. Așa că am cumpărat un centru de prelucrare CNC VF-3 de la Haas.”
Thomas a învățat singur să folosească SolidWorks și CAMWorks. „Eu sunt mai mult omul cu ideile”, declară Peter. „Îmi schițez ideile și Thomas le transformă în modele CAD și generează programul. Astfel, putem produce piesele pe care mi le imaginez. Le putem dezvolta, perfecționa și le putem introduce rapid în producție. Piesele, care înainte erau fabricate de subcontractant, au fost prelucrate de noi din bare solide, astfel că au arătat și au funcționat mult mai bine.” De exemplu, suportul pentru o frână cu discuri pentru spate a fost realizat, inițial, pe două utilaje: mai întâi pe strung, apoi pe un centru vertical de prelucrare. Acum, piesa este făcută dintr-o singură prindere, pe o mașină-unealtă Haas.
Peter, care este și un ciclist montan împătimit, și-a exersat aptitudinile de designer, creând un motor cu autonomie extinsă, pentru a se adapta casetelor pentru 11 pinioane Shimano. La fel ca în cazul pieselor de tuning VW, inelul Shimano este prelucrat din bara solidă, după care este anodizat negru. Poate că nu este activitatea de bază a companiei, dar este un exemplu al modului în care mințile creative vor găsi întotdeauna o întrebuințare pentru uneltele lor.
Între timp, utilajele VF-3 Haas și VF-2SS Haas, cu viteza de rotație mare a arborelui principal, au permis companiei să realizeze prototipuri mai bune pentru noile produse. „Folosim utilajele Haas ca pe un fel de imprimante 3D”, spune Peter. „De exemplu, prelucrăm grosier noile etriere pentru frâne, pe care, apoi, le folosim pentru testele de îmbunătățire a performanțelor. Deși produsul finit este turnat, prelucrarea primelor versiuni în aluminiu este mult mai rapidă și mai simplă.”
CSP încearcă să confere pieselor un aspect final autentic, ori de câte ori este posibil, de exemplu, suporturile de frână sau capacele de supapă. Cele din urmă, perfecționate fiind, previn scurgerile, îmbunătățesc răcirea și amortizează zgomotul. Înainte, aceste piese erau produse de un subcontractant și compania CSP plătea câte 9 euro pe bucată. Acum, sunt realizate intern și costă 5 euro! „Producem aproximativ 500 tipuri de piese, ceea ce este neobișnuit de mult pentru noi. De obicei, facem aproximativ 10-100 de bucăți dintr-o piesă, pentru formarea stocurilor. Dacă înainte piesele erau fabricate din oțel sudat, acum sunt prelucrate dintr-un corp solid. De asemenea, ne place să scanăm piesele și să le reproiectăm din modele. Este o modalitate foarte rapidă și eficientă de a introduce în producție ceva nou. Astfel, putem înveşti într-un utilaj cu 5 axe de la Haas, pentru a putea găuri chiulasele. Ne îndreptăm spre piese mai complexe. Utilajele Haas ne-au ajutat să ne îmbunătățim toate produsele, să facem piese noi și, în general, să facem totul mai bine. Lucrurile s-au aranjat perfect.”, concluzionează Peter.
Pentru a putea posta comentarii, trebuie sa fiti logat in contul dvs. de utilizator.