
Aboneaza-te la T&T
1. PATRAN - Soluţia completă de pre şi post-procesare în analiza cu elemente finite
2. GreenBau Tehnologie la TIB 2012
3. GreenBau Tehnologie continuă să se implice activ în instruirea studenţilor
Motivul dezvoltării unui plan de continuare a activităţii este de a asigura continuitatea unei activităţi în timpul şi după oricare incident critic, care rezultă în urma întreruperii capacităţii operaţionale normale şi anume: nStabilirea legăturilor de comunicare internă şi externă nColectarea şi evaluarea informaţiilor privind gravitatea distrugerilor şi a pagubelor nIdentificarea resurselor disponibile pentru reluarea activităţii.
În organizaţie trebuie implementat un proces de management al continuării activităţii pentru a reduce, la un nivel acceptabil, timpul de întrerupere a proceselor critice cauzată de dezastre şi de căderi ale sistemelor (care pot fi rezultatul dezastrelor naturale, al accidentelor, al defectării echipamentelor sau al acţiunilor voluntare/involuntare).
Consecinţele întreruperilor trebuie analizate, pentru a exista siguranţa că procesele pot fi repuse în funcţiune; în acest scop trebuie implementate planuri de continuitate a activităţii. Astfel de planuri trebuie menţinute şi exersate pentru a deveni o parte integrantă a tuturor celorlalte procese de management.
Managementul continuării activităţii trebuie să includă controale pentru identificarea şi reducerea riscurilor, pentru limitarea consecinţelor incidentelor şi pentru asigurarea reluării în timp util a proceselor critice.
Obiective urmărite prin implementarea planurilor de continuare a activităţii: contracararea întreruperii proceselor critice, protecţia proceselor critice ale activităţii, restabilirea într-un timp definit a proceselor critice şi protecţia împotriva efectelor căderilor sistemelor sau a dezastrelor.
Este implementat un proces managerial pentru dezvoltarea şi menţinerea continuităţii activităţii.
Continuitatea activităţii începe prin identificarea evenimentelor care pot cauza întreruperi ale proceselor critice, de exemplu disfuncţionalităţi ale echipamentelor, incendii, personal indisponibil, întreruperea unor servicii suport.
După identificarea proceselor critice, trebuie realizată o analiză a riscului, pentru determinarea impactului acestor întreruperi (din punct de vedere al nivelului daunelor şi al timpului de repunere în funcţiune a activităţii).
Activităţile trebuie îndeplinite cu implicarea părţilor responsabile în activităţile critice.
În funcţie de rezultatele analizei de risc se dezvoltă un plan pentru a determina etapele, resursele necesare tratării continuării activităţii. Planul este aprobat de conducere.
Procesul managerial pentru dezvoltarea şi menţinerea continuităţii activităţii ţine seama de următoarele elemente:
Testarea planurilor de continuare a activităţii se desfăşoară la intervale de timp planificate, pentru a fi actualizate. Astfel de teste asigură, de asemenea, faptul că toţi membrii echipei de recuperare şi alţi membri relevanţi ai personalului sunt conştienţi de importanţa acestor planuri.
Calendarul de testare pentru planul de continuare a activităţii indică cum şi când va fi testat fiecare element al planului.
1. Scop;
2. Rezumatul planului de continuare a activităţii. Rezumatul este planul pe scurt, o pagină sau mai scurt. Ar trebui să conţină cantitatea de informaţie care să determine un cititor să fie familiarizat cu planul, fără ca acesta să citească întreg documentul.
În funcţie de proporţia activităţii şi de dimensiunea documentului, includerea rezumatului este opţională.
3. Obiectivele planului de continuare a activităţii. Obiectivele au rolul de a clarifica motivul planului şi ar trebui să prezinte rezultatele urmărite.
4. Lista de distribuţie.Pentru implementarea, actualizarea şi revizuirea planului se va realiza o listă a tuturor funcţiilor/persoanelor cărora li se va furniza o copie a planului.
Nr. Copie |
Nume/funcţie |
Locaţie/ Departament |
Observaţii |
|
|
|
|
5. Documente de reglementare şi documente conexe. În această listă se vor include toate documentele care au impact asupra planului de continuare a activităţii.
Nr. Crt |
Identificare document |
Observaţii |
|
|
|
6. Analiza riscurilor şi planul de tratare a riscurilor.Este necesară gestionarea riscurilor prin identificarea ameninţărilor şi a vulnerabilităţilor şi analiza acestora, care ar putea avea efecte adverse asupra activităţii, alegând cele mai bune măsuri pentru a diminua riscurile identificate.
Întrebările la care trebuie să găsiţi un răspuns sunt:
Se va folosi metodologia de analiză şi de tratare a riscurilor, implementată în firmă.
7. Asigurări.Ca parte a planului de management de risc este necesar să se determine, ce tipuri de poliţe de asigurare sunt disponibile şi achiziţionarea celei de care afacerea are nevoie.
Tipul poliţei |
Politica de acoperire |
Politica de excluziune |
Compania de asigurări şi date de contact |
Ultima verificare |
Plăţi
|
|
|
|
|
|
|
8. Securitatea datelor şi strategia de back-up.Vezi procedura de backup.
Tipuri de date pentru back-up |
Frecvenţa |
Suport de back-up |
Persoană respon- sabilă |
Paşii |
Plăţi
|
|
|
|
|
|
|
9. Analiza de impact a activităţii.Ca parte a planului de continuare a activităţii trebuie să realizeze o analiză de impact, care va fi utilă planului de management al riscului, pentru a evalua riscurile identificate şi impactul în relaţie cu activităţile critice şi identificarea unor cerinţe de bază pentru recuperare.
Activităţile critice trebuie să continue pentru susţinerea activităţii.
Trebuie identificate:
- Care sunt activităţile critice;
- Care va fi impactul asupra activităţii în cazul apariţiei unei întreruperi;
- Cât timp poate funcţiona afacerea fără a realiza această activitate.
Ca parte a analizei de impact, trebuie atribuit timpul de recuperare pentru fiecare funcţie (TRF).
TRO reprezintă timpul de la care se declară o criză, până la operarea completă a funcţiei critice pentru evitarea pierderilor financiare importante.
Următoarele întrebări ajută la determinarea activităţilor critice:
1. În următorul tabel trebuie listate activităţile care trebuie să se desfăşoare astfel încât afacerea să funcţioneze eficient.
În cazul existenţei unor departamente diferite, tabelul trebuie completat pentru fiecare în parte.
Departament: |
|
Nr. Crt. |
Activităţi critice |
1 |
|
2 |
|
2. Pentru fiecare din activităţile de mai sus, trebuie completate următoarele:
Activitatea: Departament ...........
Descrierea activităţii: .....................................
A: Care sunt pierderile dacă această activitate este întreruptă?
Pierderea veniturilor:
Costuri crescute:
Personal:
Produs/serviciu:
Amenzi sau penalităţi datorate termenelor ratate:
Răspunderea juridică, daune:
Pierderea de imagine:
Comentarii:
B: Pentru cât timp activitatea poate fi întreruptă până la apariţia pierderilor?
Ore:
Zile:
Săptămâni:
Luni:
Comentarii:
C: Activitatea este dependentă de o sursă sau de un produs extern pentru realizarea ei?
oNu oDa – Dacă da, completaţi mai jos:
oFurnizor singular oFurnizor majoritar
oFurnizori alternativi
Comentarii:
D: Pe o scală de la 1 la 10 (1 cel mai important; 10 cel mai puţin important) unde se încadrează această activitate în cadrul unui departament?
o- 1 o- 2 o- 3 o- 4 o- 5
o- 6 o- 7 o- 8 o- 9 o- 10
Comentarii:
Activi- |
Des- |
Priori- |
Impactul pierderii (financiară, reputaţie etc) |
TRF (perioada critică) |
Zile/ min |
|
|
|
|
|
|
10. Planul de răspuns în cazul incidentelor.Acest plan este necesar pregătirii unui răspuns la timp, în cazul incidentelor critice şi a reducerii impactului acestor incidente asupra operaţiunilor identificate anterior. De asemenea, informează şi conştientizează personalul cheie pentru a oferi un răspuns eficient pentru minimizarea întreruperii operaţiilor în caz de urgenţă.
Lista de verificări în cazul unui răspuns prompt
Răspunsul la incidente |
Confirmare |
Acţiuni întreprinse |
S-a realizat: • Evaluarea gradului de severitate a |
o |
|
• Evacuarea locaţiei, dacă e necesar? |
o |
|
• Identificarea persoanelor rănite? |
o |
|
• Contactarea serviciilor de urgenţă? |
o |
|
• S-a implementat planul de răspuns în cazul incidentelor? |
o |
|
• Începerea jurnalului evenimentului? |
o |
|
• Activarea membrilor şi a resurselor? NOTĂ: este corectă formularea ? |
o |
|
• Numiţi un purtător de cuvânt? |
o |
|
• Strângerea de informaţii importante? |
o |
|
• Intervievarea membrilor? |
o |
|
• Alocarea de roluri şi responsabilităţi? |
o |
|
• Identificarea distrugerilor? |
o |
|
• etc |
o |
|
11. Programe de formare şi antrenament/Simularea planului de continuare a activităţii.
A. Programele de formare şi antrenament
Detalii privind programul de formare şi de antrenament sunt prezentate mai jos:
Data |
Tematica formare/ antrenament |
Monitorizarea rezultatelor/ Direcţii de îmbunătăţire |
|
|
|
B. Programe de simulare
Detalii privind programele de simulare sunt prezentate mai jos:
Data |
Tematica formare/ simulării |
Monitorizarea rezultatelor/ Direcţii de îmbunătăţire |
|
|
|
12. Istoricul evenimentului.Se va realiza un istoric/jurnal al evenimentului pentru a nota informaţiile, deciziile şi acţiunile din perioada imediată a evenimentului critic
Dată |
Oră |
Informaţie/decizie/acţiune |
Comentarii |
|
|
|
|
13. Înregistrări şi anexe.
Anexa 1- Analiza riscurilor şi planul de tratate a riscurilor
Anexa 2- Lista angajaţilor care acţionează în situaţii de urgenţă şi telefoanele de contact
Anexa 3- Lista datelor de contact ale furnizorilor implicaţi în situaţia critică: pompieri, utilităţi, servicii funizare generator etc. (vezi formularul de mai jos)
14. Evidenţa modificărilor/Programul de revizuire a PCA
Vom continua, în ediţiile viitoare ale revistei, cu alte cerinţe privind sistemul de management al securităţii informaţiei. A
Data revizuirii |
Motivul pentru revizuiri |
Modificările făcute |
|
|
|
English summary
This paper shows what needs to be done, what course of action needs to be taken, who does what, etc. for critical situations that a company may be faced with, in order to provide continuity with minimum damage.
Notions and procedures are displayed, that need to be elaborated and followed by managerial (and not only) personnel, in case such critical situations occur, measures for prevention, management and mitigation of risks, for assessment of results and not in the least for training of personnel assigned to manage such events.
Mihai Gheorghe este dr. ing., Director Calitate Indaco Systems
Pentru a putea posta comentarii, trebuie sa fiti logat in contul dvs. de utilizator.