
Aboneaza-te la T&T
1. PATRAN - Soluţia completă de pre şi post-procesare în analiza cu elemente finite
2. GreenBau Tehnologie la TIB 2012
3. GreenBau Tehnologie continuă să se implice activ în instruirea studenţilor
În articol se face o prezentare a modificărilor aduse de noua ediţie, a cincea, a standardului ISO 9001, care este prevăzut a fi aprobată în Septembrie 2015. Se apreciază că, în momentul de faţă, standardul ISO 9001 are cea mai largă aplicabilitate la nivel mondial, fiind peste 1,1 milioane de organizaţii certificate în conformitate cu acest sandard. De asemenea, acest standard a fost preluat identic în peste 100 de ţări. ISO 9001 are un impact deosebit asupra competitivităţii organizaţiilor care îl aplică. Modificările prevăzute a fi introduse în ediţia 2015 se anunţă a fi majore, comparativ cu modificările din ediţia anterioară din 2008. De exemplu, se schimbă numărul de principii de la 8 la 7, numărul de capitole creşte de la 8 la 10 etc. În articol se fac referiri la noutăţile semnificative prevăzute a fi incluse în noua ediţie.
Conceptele modificării
Ediţia ISO 9001 propusă pentru 2015 este a cincea, înlocuieşte ediţia a 4-a (ISO 9001:2008); ea a fost revizuită, din punct de vedere tehnic, pentru a adopta unificarea şi înţelegerea structurilor la nivel înalt.
Perioada de tranziţie pentru utilizatorii ISO 9001:2008 la ISO 9001: 2015 a fost stabilită la 3 ani. Impactul acestei revizuiri pentru organizaţiile certificate, organizaţiile de instruire, organismele de certificare va fi similar cu revizia ISO 9001 din 2000 care, de asemenea, a introdus modificări majore.
Conform variantei de proiect a standardului ediţia 2015, acesta:
Se urmăreşte ca cerinţele stabilite să fie aplicabile pentru o lungă perioadă (10 ani) şi să se asigure o continuitate cu actuala ediţie.
Modificarea ISO 9001 implică şi modificarea altor standarde, aş aminti de standardul de terminologie ISO 9000, dar se lucrează şi la o nouă ediţie a standardului pentru managementul de mediu ISO 14001 şi a standardului de sănătate şi de securitate ocupaţională cu noua codificare EN 45001.
Generalităţi despre conţinutul standardului
În martie 2014 a fost publicat un proiect DIS al noii revizii. Cuprinsul proiectului are 10 capitole faţă de 8 cât are ISO 9001:2008.
Capitolele 0; 1; 2; 3 îşi păstrează denumirea. (1. Domeniu de aplicare; 2. Referinţe normative; 3. Termeni şi definiţii).
Capitolul 3 este mult dezvoltat şi conţine 22 de definiţii, dintre care numeroase sunt modificate faţă de variantele existente.
Cap 4. Context of the Organization – (Contextul organizaţiei). Înţelegerea organizaţiei şi a contextului acesteia; Înţelegerea nevoilor şi a aşteptărilor părţilor interesate; Determinarea scopului sistemului de management al calităţii.
Cap 5. Leadership. (Lidership). Lidership şi angajament; Politica referitoare la calitate; Funcţii organizatorice, responsabilitate şi autoritate. Se prezintă criteriile de demonstrare a conducerii şi a angajamentului, cu respectarea sistemului de management al calităţii şi a nevoilor şi a aşteptărilor clienţilor.
Cap 6. Planning. (Planificare). Acţiuni pentru abordarea riscurilor şi a oportunităţilor; Obiectivele calităţii şi planificarea realizării lor; Planificarea schimbărilor.
Cap 7. Support. (Suport). Aceasta include infrastructura, mediul de lucru, dispozitive de măsurare şi de monitorizare; Competenţa; Conştientizarea; Comunicarea; Informaţii documentate (creare, actualizare, control).
Cap 8. Operation. (Operare). Planificarea operaţională şi controlul proceselor; Determinarea nevoilor pieţei şi interacţiunea cu clienţii; Procesul de planificare operaţională; Controlul aprovizionării din exterior a bunurilor şi a serviciilor; Dezvoltarea bunurilor şi a serviciilor; Producerea bunurilor şi a serviciilor; Eliberarea bunurilor şi a serviciilor; Produse şi servicii neconforme.
Cap 9. Performance evaluation. (Evaluarea performanţei). Monitorizarea, măsurarea, analiza şi evaluarea; Audit intern; Analiza efectuată de management cu orientare pentru îndeplinirea cerinţelor din standard.
Cap 10. Improvement. (Îmbunătăţire). Neconformitate şi acţiuni corective; Îmbunătăţire.
Apar o serie de capitole/subcapitole cu denumiri noi, ca de exemplu:
Și în conţinutul capitolelor care şi-au păstrat denumirea, sau în cele cu titlul asemănător sunt completări ale cerinţelor faţă de ediţia din 2008.
De exemplu:
Se menţine posibilitatea de a avea excluderi faţă de cerinţele standardului, de exemplu cele privind dispozitivele de măsurare şi de monitorizare, precum şi clauza ,,dezvoltarea produselor”.
Noua ediţie a standardului are:
Comparație întreISO 9001:2008 și structurile comune la nivel înalt – aplicabile și altor standarde
ISO 9001:2008 |
Structura comună la nivel înalt |
1. Domeniu |
1. Domeniu |
2. Referinţe normative |
2. Referinţe normative |
3. Termeni şi definiţii |
3. Termeni şi definiţii |
4. Sistemul de management al calităţii |
4. Contextul organizaţiei |
5. Responsabilitatea managementului |
5. Lidership |
6. Managementul resurselor |
6. Planificare |
7. Realizarea produsului |
7. Suport |
8. Analiza măsurării şi îmbunătăţire |
8. Operare |
- |
9. Evaluarea performanţei |
- |
10. Îmbunătăţire |
Schimbări semnificative
a. Reformularea, pentru a face standardul mai generic şi mai uşor de aplicat de către serviciile industriale. Au fost revizuite clauze din standard pentru a reduce natura unor cerinţe care derivau din practica din sectorul hardware, în particular clauza 7.1.4.; Dispozitive de măsurare şi de monitorizare şi clauza 8.5, Dezvoltarea bunurilor şi a serviciilor.
b. Contextul organizaţiei. Au fost introduse 2 noi clauze referitoare la contextul organizaţiei, 4.1: Înţelegerea organizaţiei şi contextul ei şi clauza 4.2: Înţelegerea nevoilor şi a aşteptărilor părţilor interesate.
Aceste două clauze sugerează organizaţiei să determine cerinţe care au impact asupra proiectării sistemului de management al calităţii.
c. Abordarea procesuală. Revizia propusă a standardului face acest capitol mai explicit, prin includerea clauzei 4.4.2. Abordarea procesuală – specificând cerinţele considerate esenţiale pentru adoptarea abordării procesuale.
d. Neconformitate şi acţiunea corectivă. Informaţia documentată. Acţiunile corective trebuie să fie adecvate efectelor neconformităţilor întâlnite. Termenele „document” şi „înregistrare” au fost ambele înlocuite cu termenul „informaţie documentată”.
e. Controlul furnizării/aprovizionării externe de bunuri şi servicii. Clauza 8.6, Controlul furnizării externe de bunuri şi servicii – se referă la toate formele de aprovizionare externă, fie aprovizionarea de la un furnizor, printr-un aranjament cu o companie asociată, fie externalizarea proceselor şi a funcţiilor organizaţiei, fie prin alte mijloace.
Punctele esenţiale ale schimbărilor:
Principiile privind managementul calităţii
Anexa A a ediţiei noi a standardului specifică 7 principii de management al calităţii. Principiile au fost stabilite de experţii de la comitetul ISO TC 176. Se menţin principiile :
1. Orientarea către client
2. Leadership
3. Implicarea personalului
4. Abordarea procesuală
5. Îmbunătăţire (în loc de îmbunătăţire continuă)
6. Luarea fundamentată a deciziilor
Nu mai apar explicit: „abordarea managementului ca sistem” şi „relaţii reciproc avantajoase cu furnizorii”. Apare un principiu nou ca formulare - Principiul nr 7: Relaţia de management în care se face referire la relaţia cu furnizorii.
Notă: În cursul anului 2015, SYSCERT SRL, partener internaţional al TÜV Hessen, va organiza cursuri pentru prezentarea diferenţelor dintre ediţia ISO 9001: 2008 şi ediţia din 2015 şi a modului de documentare, implementare a noilor cerinţe.
Bibliografie
1. ISO 9001:2015 and beyond – Preparing for the next 25 years of quality management standards – Nigel H Craft Aug. 2012
2. ISO 2001 IRCA supporting the 2015 revision
3. Document ISO TC 176/ SC 2
4. SQS Revision of ISO standard 9001 for quality management systems.
5. Instruiri organism certificare TÜV HESSEN
6. Proiect ISO 9001:2014In the following article, we will make a presentation of the changes brought by new edition, the fifth, of the standard ISO 9001 which will be approved in September 2015.
English summary
It is believed that now, the standard ISO 9001 has the largest applicability at worldwide level, there are over 1.1 million of organizations certified by this reference standard.
Also, this standard was identically assumed in more than 100 countries. ISO 9001 has a special impact over the competitivity of organizations which apply it. The changes which will be introduced in 2015 edition are announced to be major, related to changes from previous edition 2008. For example, it is changed the number of principles from 8 to 7, the number of chapters increases from 8 to 10. In this article, there are refers to important changes, forecasted to be included in the new edition. In the following article, we will make a presentation of the changes brought by new edition, the fifth, of the standard ISO 9001 which will be approved in September 2015.
It is believed that now, the standard ISO 9001 has the largest applicability at worldwide level, there are over 1.1 million of in the following article, we will make a presentation of the changes brought by new edition, the fifth, of the standard ISO 9001 which will be approved in September 2015.
It is believed that now, the standard ISO 9001 has the largest applicability at worldwide level, there are over 1.1 million of organizations certified by this reference standard.
Also, this standard was identically assumed in more than 100 countries. ISO 9001 has a special impact over the competitivity of organizations which apply it. The changes which will be introduced in 2015 edition are announced to be major, related to changes from previous edition 2008. For example, it is changed the number of principles from 8 to 7, the number of chapters increases from 8 to 10. In this article, there are refers to important changes, forecasted to be included in the new edition.
Emil Ciobanu este dr. ing., Director SYSCERT SRL, partener internaţional TÜV HESSEN
Pentru a putea posta comentarii, trebuie sa fiti logat in contul dvs. de utilizator.