Aboneaza-te la T&T
1. PATRAN - Soluţia completă de pre şi post-procesare în analiza cu elemente finite
2. GreenBau Tehnologie la TIB 2012
3. GreenBau Tehnologie continuă să se implice activ în instruirea studenţilor
În cadrul acestui articol continuăm cu cele mai importante bune practici şi metodologii prin prisma înţelegerii greşelilor pe care le fac cei ce abordează metodologia DMAIC. După cum spuneam, greşelile pot fi atribuite atât lectorilor, cât şi cursanţilor (dar mai puţin celor din urmă, pentru că ei nu au, încă, formată acea viziune pe care se presupune că o au consultanţii). Cursanţii nu pot avea viziunea, fiind, de regulă, la primul proiect. Este de semnalat faptul că un Green Belt are, de regulă, un proiect la activ, la absolvire, iar un Black Belt primeşte diploma după ce a condus două proiecte! De asemenea, obiectivele sunt şi ele în creştere: pentru un GB avem aproximativ 30-50 K€, în timp ce pentru un BB avem în obiectiv reduceri de costuri în marjă de 100 K€ ! Să vedem deci, cum se prezintă bunele practici, dar şi greşelile inerente, abaterile de la acestea.
Principiul:
Conştientizarea importanţei planificării în succesul unui proiect GB
Greşeli frecvente:
Planificarea etapelor pentru un proiect este considerat un „must do”, dar, ceea ce nu se conştientizează, de multe ori, este motivul pentru care se realizează această planificare: CE? şi CUM? trebuie făcut pentru o bună planificare.
Lipsa planificării la începutul proiectelor va conduce la acumulări cantitative (negative) pe parcursul acestuia şi la imposibilitatea de a finaliza proiectele la termenul stabilit iniţial. Greşeala gravă poate consta în lipsa unor cunoştinţe de bază despre managementul de proiect (a se vedea în continuare) şi în lipsa unui instructor care să ia seama la timp de orice deviere şi să corecteze abaterea.
La planificarea unui proiect, în funcţie de complexitatea acestuia, trebuie ţinut cont de
Este, deci, important să se aloce timp la începutul proiectului pentru planificarea fazelor/activităţilor pe fiecare jalon, ţinând cont de constrângerile menţionate mai sus şi de timpul necesar derulării activităţilor, astfel încât să nu se creeze blocaje, care pot produce senzaţia de incapacitate sau, mai rău, de neîncredere în fiabilitatea proiectului: aici să nu uităm faptul că fiecare LIVRABIL necesită un timp minim pentru redactare (redactare, punere în pagină, verificare,...).
De cele mai multe ori sunt stabilite activităţile principale în cadrul fiecărei faze, între jaloane, fără a se lua în considerare şi subactivităţile necesare pregătirii şi derulării acestora. De exemplu, în faza Measure trebuie colectate date: de acord, dar ne rezervăm timp pentru analiza acestora? Cât timp este necesar pentru a se realiza această colectare a datelor necesare? Timpul necesar, în funcţie de proces, şi de numărul/cantitatea factorilor de influenţă, poate să ia de la o zi, până la una sau două luni.
Este, deci, necesar a se rezerva timp pentru stabilirea subactivităţii(lor) necesare pentru realizarea acestei activităţi. Fiecare activitate/subactivitate trebuie analizată de sine-stătător, pentru că fiecare contribuie, în egală măsură, la rezultatele obţinute la final de etapă şi, implicit, la reuşita proiectului. Exemplificare pentru faza de măsurare: măsurarea implică nu doar operatori şi instrumente de măsură, ci şi subactivităţi: etalonarea echipamentelor, monitorizarea adecvată a mediului, pregătirea matricei de înregistrare a datelor, înregistrarea valorilor măsurate de către personal calificat de supervizare, compararea valorilor obţinute cu valoarea/valorile de referinţă (bias) etc.
Cine stabileşte cât timp este necesar pentru derularea fiecărei activităţi sau subactivităţi? Echipa de proiect, pornind de la premisa că în componenţa acesteia există personal selectat, cu competenţa şi autoritatea de a lua astfel de decizii, poate fi lărgită prin cooptarea ad-hoc a unor competenţe suplimentare.
O planificare adecvată creează o structură ce conferă încrederea că, la finalul proiectului, ne vom atinge obiectivele planificate.
Principiul: Rolul şi importanţa unei analize a riscurilor referitoare la proiect, înainte de planificarea proiectului
Suntem la începutul unui proiect care poate dura de la 6 luni până la un an, în funcţie de obiectivele şi complexitatea acestuia (sau chiar de nivelul: GB, respectiv BB). Pot apărea riscuri care pot incapacita derularea proiectului? Răspunsul este: cu siguranţă DA. Care sunt acestea şi ce facem în cazul în care le identificăm? Răspunsul este: trebuie ţinute sub control.
Dar dacă există riscuri potenţiale, pe care nu le putem identifica la începutul proiectului? Aici nu ne putem baza decât pe experienţa consultantului: un consultant cu aproximativ 15-20 de proiecte la activ, are suficiente ,,studii de caz” în spate pentru a putea creşte credibilitatea şi încrederea.
Cea mai mare greşeală este aceea de a lăsa candidatul Green Belt să rezolve de unul singur proiectul, fără sprijinul consultantului, sponsorului, champion-ului.
Credem că este corect să spunem că, în timpul derulării unui proiect, se doreşte stabilitate în cadrul organizaţiei, lucru care este dorit, dar nu este garantat de nimeni. De obicei, această stabilitate nu se întâlneşte, mai ales nu în sectorul automotive, astfel că trebuie să ne reorganizam şi să reechilibrăm activităţile din mers, pentru a atinge cerinţele clientului în paralel cu obiectivele proiectului.
Această situaţie poate contribui la abaterea de la firul roşu stabilit la începutul proiectului. Modul cum reacţionăm în raport cu aceste situaţii poate contribui la succesul sau eşecul unui proiect.
Odată ce am identificat riscurile, trebuie stabilit un plan pentru menţinerea sub control a acestora. Nu este suficient să ştim ce poate să meargă rău într-un proiect, important este să gestionăm aceste riscuri, astfel încât acestea să nu conducă la blocaje pe parcursul proiectului.
Greşeli frecvente în procesul de identificare a riscurilor:
Pentru viitoarele numere T&T au mai rămas următoarele bune practici de parcurs:
Marius Dan este Coordonator Asistenţă şi Instruire Proiect Lean România, Manager Calitop S.R.L.
Pentru a putea posta comentarii, trebuie sa fiti logat in contul dvs. de utilizator.