
Aboneaza-te la T&T
1. PATRAN - Soluţia completă de pre şi post-procesare în analiza cu elemente finite
2. GreenBau Tehnologie la TIB 2012
3. GreenBau Tehnologie continuă să se implice activ în instruirea studenţilor
Distribuţia informaţiei este o componentă esenţială a organizaţiilor performante. În primul rând, distribuirea informaţiilor privitoare la performanţa financiară, strategia şi măsurile operaţionale transmit oamenilor organizaţiei ideea de încredere în ei. Whole Foods Markets, o companie americană, distribuie informaţii financiare şi de performanţă tuturor angajaţilor. Alte companii procedează asemănător [10].
2.3.5. Distribuirea informaţiei
Prima condiţie a muncii în echipă, eficientă, este încrederea. Cum poate fi încrederea, atât între membrii echipei, cât şi între oameni şi conducere, promovată mai bine decât prin eliminarea unor majore surse de neîncredere.
Sunt mai multe motive pentru care conducerea executivă opreşte informaţia financiară, de strategie şi de operaţiuni către oameni:
Elaborarea strategiei de către Consiliul de Administraţie şi conducerile executive este bine să antreneze personalul firmei de la nivelurile inferioare. Aşa se realizează o emulaţie şi o participare afectivă a tuturor membrilor organizaţiei. Astfel, potrivit valorilor fundamentale ale unor companii, se pune accentul pe încredere, descentralizare şi delegarea responsabilităţii. În procesul elaborării strategiei se realizează o corespondenţă între economia în transformare permanentă şi cultura organizaţională, care se modifică, având în centru omul.
2.3.6. Îmbunătăţirea comunicării
O organizaţie de succes, cea care pune omul la baza ideologiei sale, realizează o bună comunicare la toate nivelurile organizaţiei. În primul rând, membrii conducerii executive trebuie să se înţeleagă bine, să existe o mare transparenţă a colaborării. Dacă aceştia deţin un pachet din proprietate este cu atât mai bine. Ei trebuie să formeze o echipă, care să fie exemplu pentru ceilalţi angajaţi ai companiei.
S-a vorbit despre modul de comunicare al conducerii (discuţii directe cu angajaţii, comunicarea deciziilor prin toate mijloacele interne ale organizaţiei, politica ,,uşilor deschise”, etc).
Relaţia cu sindicatul este un alt mod de comunicare al conducerii cu angajaţii:
O organizaţie performantă face din sindicat un colaborator activ la definirea practicilor manageriale, în conformitate cu cultura organizaţională. Este nevoie de sindicate? Multe studii au arătat că performanţele organizaţiilor sunt mai mari acolo unde există sindicate.
Practica rezolvării, prin ,,echipe de proiect”, a colaborării oamenilor la rezolvarea unor proiecte ale organizaţiei îmbunătăţeşte comunicarea, pe lângă rezolvarea în sine a problemei. Ingineri, economişti, tehnicieni participanţi în echipe de proiect, comunică între ei, se cunosc mai bine şi împărtăşesc, împreună, valorile organizaţiei.
În întreprinderea noastră, Plastor S.A., s-a constatat că, după înfiinţarea unui restaurant de firmă, pe lângă rezolvarea practică a mesei salariaţilor, s-a obţinut o îmbunătăţire a comunicării, oamenii din diferite compartimente se aşază la masă şi, în timpul servirii, discută diferite probleme, multe dintre ele din viaţa organizaţiei. Existenţa în firmă a unei reviste cu apariţie trimestrială, revista ,,Familia Plastor”, care comunică ştiri din viaţa organizaţiei, popularizează personalităţi şi realizări ale diferitelor echipe, contribuie din plin la îmbunătăţirea comunicării. Alte amănunte despre cultura organizaţională şi comunicare au fost prezentate şi în alte lucrări [18]. Sălile de reuniune ale firmei Plastor, aflate la toate etajele clădirii administrative, nu sunt numai locuri de desfăşurare a discuţiilor echipelor de proiect şi a altor şedinţe, ci şi locurile de întâlnire a membrilor unor compartimente pentru discutarea problemelor din viaţa acestora. Locuri de comunicare sunt organizate în toate secţiile de producţie unde se discută despre diferite probleme ale membrilor acelor secţii.
2.3.7. Ritualuri, eroi, simboluri
Elemente ale culturii organizaţionale, ritualurile, simbolurile şi eroii definesc organizaţia şi contribuie din plin la succesul ei.
Codul de etică al unei companii stabileşte reguli de comportament organizaţional. Respectul între angajaţi, o ţinută îngrijită, purtarea halatelor şi a şepcilor cu însemnele firmei, interzicerea consumului de băuturi alcoolice, a fumatului, sigla organizaţiei, culoarea stindardului sunt unele din simbolurile folosite de organizaţii.
Modul de organizare a tehnologiei, panotajele din ateliere, aspectul clădirilor, a curţii, primirea clienţilor etc sunt, de asemenea, simboluri.
Întâlnirea anuală a conducerii societăţii cu foştii angajaţi, la sfârşitul anului, când sunt prezentate realizările firmei şi se fac vizite în secţiile de producţie, este un ceremonial care transmite un semnal de respect atât pensionarilor, cât şi salariaţilor firmei Plastor din Oradea.
Întâlnirile de sfârşit de an ale salariaţilor secţiilor de producţie cu conducerea firmei, la care conducerea aduce mulţumiri pentru eforturile depuse în timpul anului, completează munca depusă de firmă la crearea unui climat de încredere în cultura organizaţiei.
Existenţa unor specialişti de marcă în istoria întreprinderii, a unor manageri şi directori executivi care au avut realizări deosebite, dau naştere la legende şi definesc eroii organizaţiei.
Multe dintre organizaţii consideră că sunt nişte familii extinse, de exemplu câteva firme americane: IBM, Levi Strauss, Kodak, P&G. Familia organizaţională reprezintă un centru comunitar al angajaţilor, fiind şi altceva decât locul unde se munceşte. Este şi un loc de instruire, de recreere prin sport şi drumeţie, etc.
În firma noastră, firmă prelucrătoare de mase plastice, sintagma „Familia Plastor” înseamnă o atmosferă de lucru, întrajutorare, recreere şi protecţie a angajaţilor.
Angajarea mai multor generaţii de lucrători, respectul datorat pensionarilor, donarea de sânge pentru salvarea unui coleg, donaţii în bani pentru procurarea unor medicamente, etc sunt semnale puternice de apartenenţă a angajaţilor Plastor la o adevărată familie.
2.3.8. Implicare în viaţa comunităţii
O organizaţie de succes are şi menirea de a se implica în viaţa comunităţii şi a semenilor săi.
Prin înfiinţarea unor asociaţii umanitare, sponsorizarea unor biserici, spitale, case de bătrâni, ajutorarea unor bolnavi, sprijinirea tinerelor talente, organizaţia participă la viaţa societăţii.
Prin înfiinţarea Asociaţiei Umanitare Safir, în anul 2009, pe lângă firmele Grupului Plastor, o echipă de femei inimoase se implică în rezolvarea unor probleme de sănătate şi sociale din viaţa comunităţii (foto: Acţiune a Asociaţiei Umanitare ,,Safir”.).
3. Schimbarea culturii organizaţionale
Există un motiv profund şi nobil prin care o organizaţie se poate pregăti pentru viitor. Organizaţia trebuie să fie pregătită pentru oameni.
În lucrarea [14] Gary Hamel consideră că managementul este tehnologia realizărilor umane. Pentru a rezolva problemele organizaţionale, conducerea unei companii ar trebui, în viitor, să respecte 25 de principii axate pe antrenarea sufletului, eliberarea capacităţilor, cultivarea cunoaşterii, distribuţia puterii, căutarea armoniei şi remodelarea minţilor. Astfel, ar trebui să ne asigurăm:
Bibliografie
1. Geert, Hofstede; Gert, Jan, Hofstede; Michael, Mincov. Culturi şi Organizaţii. Softul mental. Editura Humanitas, Bucureşti, 2012.
2. Sascha, Kugler. Principiul lui Alchimedus. Editura Humanitas, Bucureşti, 2007.
3. Jim, Collins. Excelenţa în afaceri. Editura Curtea Veche, Bucureşti, 2006.
4. Thomas, J., Peters: Robert, H., Waterman, Jr.. În căutarea excelenţei. Lecţii de la companiile cele mai bine administrate din America. Editura Meteor Press, Bucureşti, 2010.
Ion Sereș este dr. ing., Director General Plastor SA Oradea
Pentru a putea posta comentarii, trebuie sa fiti logat in contul dvs. de utilizator.