
Aboneaza-te la T&T
1. PATRAN - Soluţia completă de pre şi post-procesare în analiza cu elemente finite
2. GreenBau Tehnologie la TIB 2012
3. GreenBau Tehnologie continuă să se implice activ în instruirea studenţilor
La sfârșitul anului 2016 şi începutul anului 2017, o serie de programe naţionale de finanţare pentru IMM-uri au fost aprobate sau anunţate. Este vorba atât despre programe multianuale cunoscute şi aflate în derulare deja, cât şi despre programe noi. Stadiul derulării sesiunilor pentru anul 2017 ale acestor programe poate fi urmărit pe site-urile ministerelor gestionare. Prezentăm în continuare un sumar al acestor oportunităţi de finanţare nerambursabilă pentru proiectele de investiţii ale mediului privat.
START-UP-URI: „Start-up Nation – Romania” - Programul pentru stimularea înfiinţării întreprinderilor mici şi mijlocii, aprobat prin OUG nr. 10/2017 (publicată în M.Of. 79/30.01.2017)
Programul este proiectat pentru derulare în perioada 2017-2020, cu sesiuni anuale de emitere a acordurilor de finanțare. Programul va fi gestionat de Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat și va fi implementat prin intermediul unei scheme transparente de minimis, ce va fi aprobată prin hotărâre de guvern.
Pot beneficia de ajutor de minimis, în cadrul acestui program, întreprinderile înființate de către persoane fizice, după data de 30.01.2017 și având maxim un an de la înființare la momentul înscrierii în program, din toate categoriile (mărimile) de IMM, cu capital social integral privat, care îndeplinesc condițiile de eligibilitate stabilite prin procedura de implementare a programului.
Prin acest program, se va acorda un ajutor de minimis sub formă de alocație financiară nerambursabilă, în suma maximă de 200.000 lei/beneficiar, reprezentând 100% din cheltuielile eligibile ale proiectului (achiziție de active amortizabile corporale și necorporale, realizare pagină web, cursuri de dezvoltare a abilităților antreprenoriale ș.a.), pentru o gamă largă de activități economice de producție, industrii creative, servicii și comerț.
Cererea de finanțare, planul de afaceri și documentele anexe solicitate prin procedură se vor completa on-line într-o aplicație dedicată. Pentru acest program se aplică mecanismul rambursării cheltuielilor eligibile efectuate de solicitant.
IMM-URI CU ACTIVITATE DE PRODUCŢIE, CU MINIM 2 ANI FISCALI de existenţă: Programul naţional multianual de microindustrializare
Programul este gestionat, în prezent, de Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat și a fost lansat în anul 2016, când s-a derulat prima sesiune de emitere a acordurilor pentru finanțare.
De ajutorul de minimis acordat prin acest program pot beneficia inclusiv IMM-urile de toate mărimile din regiunea București-Ilfov (în celelalte regiuni de dezvoltare, fiind eligibile doar întreprinderile mici și mijlocii), care îndeplinesc condițiile de eligibilitate stabilite în Procedura de implementare a programului.
Prin acest program se acordă un ajutor de minimis care nu poate depăși 90% din valoarea cheltuielilor eligibile (achiziție de active amortizabile corporale și necorporale, inclusiv achiziționarea de spații de producție, ș.a.) iar suma maximă propusă a alocației financiare, pentru acest an, este de 450.000 lei/beneficiar.
Cererea de finanțare, planul de afaceri și documentele anexe solicitate prin procedură se vor completa on-line într-o aplicație dedicată, iar aprobarea proiectelor pentru finanțare se face în ordinea descrescătoare a punctajului obținut în cadrul evaluării planului de investiții. Pentru acest program se aplică mecanismul rambursării cheltuielilor eligibile efectuate de solicitant.
IMM-URI CU ACTIVITATE DE COMERŢ/SERVICII, CU MINIM 2 ANI CALENDARISTICI de la înfiinţare: Programul naţional multianual de dezvoltare a activităţilor de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţă
Programul este gestionat, în prezent, de Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat și are o tradiție îndelungată, derulându-se încă din anul 2006.
Prin acest program pot beneficia de finanțare toate categoriile (mărimile) de IMM-uri, din toate regiunile de dezvoltare, inclusiv București-Ilfov, care îndeplinesc condițiile de eligibilitate stabilite în Procedura de implementare a programului.
Se acordă un ajutor de minimis sub formă de alocație financiară nerambursabilă, de maxim 90% din valoarea cheltuielilor eligibile (achiziții diverse de bunuri și servicii), iar suma maximă propusă a alocației financiare, pentru acest an, este de 250.000 lei/beneficiar.
Cererea de finanțare, planul de afaceri și documentele anexe solicitate prin procedură se vor completa on-line într-o aplicație dedicată, iar aprobarea proiectelor pentru finanțare se face în ordinea descrescătoare a punctajului obținut în cadrul evaluării planului de investiții. Pentru acest program se aplică mecanismul rambursării cheltuielilor eligibile efectuate de solicitant.
IMM-uri care realizează o investiţie iniţială cu o valoare totală de minim 4,5 milioane lei (fără TVA): H.G. nr. 937/2016 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat având ca obiectiv stimularea investițiilor întreprinderilor mici și mijlocii (publicată în M.Of. 1067/30.12.2016)
Schema de ajutor de stat este gestionată de Ministerul Economiei și are ca obiectiv dezvoltarea regională prin realizarea de investiții de către întreprinderile mici și mijlocii, în toate sectoarele de activitate, cu excepția celor prevăzute în anexa nr. 1 la H.G.
Beneficiarii eligibili sunt IMM-uri din toate regiunile de dezvoltare, inclusiv București-Ilfov, care îndeplinesc condițiile stabilite prin schema de ajutor de stat.
În cadrul acestei scheme, sunt considerate cheltuieli eligibile aferente investiților inițiale costurile fără T.V.A. aferente realizării, respectiv achiziționării de active corporale și/sau necorporale (achiziție de construcții pentru desfășurarea activității pentru care s-a solicitat finanțarea, echipamente tehnologice, mașini, utilaje și instalații de lucru, aparate și instalații de măsurare, control și reglare - active noi, prevăzute la subgrupele 2.1 și 2.2 din Catalogul privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004, cu modificările ulterioare, activele necorporale amortizabile asociate investiției inițiale care nu au o concretizare fizică sau financiară, precum brevete, licențe, know-how sau alte drepturi de proprietate intelectuală), precum și cheltuielile legate de închirierea construcțiilor aferente investiției inițiale, în scopul realizării unor obiective de investiții.
Ajutorul de stat acordat unui beneficiar nu poate depăși 5 milioane de lei, iar intensitatea maximă a ajutorului acordat și, respectiv, valoarea contribuției beneficiarului la cheltuielile eligibile se calculează conform limitelor stabilite prin H.G. nr. 517/2014 privind intensitatea maximă a ajutorului de stat regional în perioada 2014-2020 pentru investiții inițiale (publicată în M.Of. 479/28.06.2014).
Cererea de finanțare, planul de afaceri și documentele anexe solicitate prin procedură se vor completa on-line într-o aplicație dedicată, iar aprobarea proiectelor pentru finanțare se face în ordinea descrescătoare a punctajului obținut în cadrul evaluării planului de investiții. Pentru acest program se aplică mecanismul rambursării cheltuielilor eligibile efectuate de solicitant.
De asemenea, în cursul anului 2017 se derulează şi primele apeluri de proiecte în cadrul Programului operaţional Regional 2014-2020, AP 2, cu finanţare din Fondul European de Dezvoltare Regională, destinate beneficiarilor de tip IMM, astfel:
În vederea identificării oportunităţii adecvate proiectului său de investiţii, pentru atragerea de finanţare externă din fonduri publice – naţionale şi/sau europene, întreprinderea interesată trebuie să stabilească elementele de bază ce caracterizează proiectul său:
Odata ce aceste elemente au fost clarificate, se poate identifica programul de finanțare cu fonduri publice potrivit, urmând a se analiza criteriile de acces la respectivul program (eligibilitate, cerințe documentare, condiții contractuale de acordare a ajutorului financiar, reglementări aplicabile) și a se face următorii pași spre accesarea fondurilor nerambursabile.
Mioara Săpașu este General Manager Corevents Management
Pentru a putea posta comentarii, trebuie sa fiti logat in contul dvs. de utilizator.