
Aboneaza-te la T&T
1. PATRAN - Soluţia completă de pre şi post-procesare în analiza cu elemente finite
2. GreenBau Tehnologie la TIB 2012
3. GreenBau Tehnologie continuă să se implice activ în instruirea studenţilor
Plecând de la cele două concepte care domină lumea în prezent, Dezvoltarea Durabilă şi Globalizarea, şi ţinând cont de importantele schimbări ce au loc pe piaţa internaţională, apare necesitatea studierii direcţiilor de dezvoltare pe diferite domenii. În urma acestor studii trebuiesc elaborate lunar Buletine informative (emise de Observatoare de domenii) şi anual Rapoarte de veghe tehnologică.
La ICPE-SA, Centrul de Informaţii Tehnologice este autorizat de Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică să elaboreze astfel de lucrări pentru domeniile Inginerie Electrică, Energie şi Tehnologia Informaţiei şi Telecomunicaţii. Tot în ICPE-SA este în curs de înfiinţare Observatorul Electrotehnic.
În continuare vom prezenta extrase din ,,Raportul de veghe tehnologică. Ingineria electric – probleme de piaţă”, raport ce a fost lansat pe 13 mai, la Facultatea de Inginerie Electrică din Universitatea POLITEHNICA Bucureşti, în cadrul evenimentelor organizate cu ocazia aniversării a 90 de ani de învăţământ electrotehnic.
1. Tendinţe de extindere a domeniului INGINERIE ELECTRICĂ
1.1. Conjunctura internă şi internaţională a domeniului inginerie electrică
Criza globală în care ne aflăm impune găsirea unor repere care să ofere firmelor un segment de piaţă credibil şi găsirea unor surse de finanţare sustenabile. Iniţiativele statelor şi organismelor internaţionale constituie, în această perioadă de criză o alternativă mai stabilă decât iniţiativele private şi contribuie la construcţia unor segmente de piaţă bazate pe reglementări, cu finanţare din bugetele statelor sau a unor organisme internaţionale.
Domeniul – mediu, cu multitudinea de directive, legi, ordonanţe, hotărâri de guvern care reglementează, dar urmate de programe internaţionale, europene şi naţionale de finanţare, se înscrie perfect în scenariul formării unor segmente de piaţă relativ stabile menite să rezolve problemele de mediu, dar în acelaşi timp să contribuie la o relansare economică a agenţilor din domeniu.
Produsele electrice şi electrotehnologiile sunt prin excelenţă purtătoare de implicaţii ecologice atât prin reducerea emisiilor proprii cât şi prin reducerea sau monitorizarea emisiilor altor categorii de produse sau tehnologii.
Internalizarea costurilor de mediu va conduce inevitabil la reducerea preţului de cost al produselor şi tehnologiilor electrice în comparaţie cu alte categorii, ceea ce justifică abordarea lor cu prioritate.
Contextul strategic
Contextul strategic la nivel global
Din punctul de vedere al protejării mediului la nivel mondial, criza economică şi financiară în care ne aflăm poate fi interpretată şi ca oportunitate în comparaţie cu modul cum ar fi curs evenimentele într-o situaţie normală.
Omenirea se afla oricum în aproprierea luării unor decizii majore dar care din diverse conjuncture sau interese potrivnice nu se luau. Criza actual grăbeşte luarea acestor decizii, astfel:
1.1.1. Schimbarea mix-ului energetic la nivel global
Trecerea de la energiile fosile la energiile regenerabile trebuia oricum făcută într-o perioadă istoric scurtă, dar necesita pe lângă o voinţă politică a factorilor de decizie şi disponibilizarea unor uriaşe fonduri de investiţii. Ambele au devenit posibile acum, voinţa politică a factorilor dominanţi la nivel mondial aparând datorită tensiunilor geopolitice, iar disponibilizarea fondurilor de investiţii a fost posibilă datorită faptului că investiţiile reprezintă o piaţă care se caută în perioada de criză, când s-au acumulat capitaluri uriaşe în bănci în căutare de pieţe reglementate.
Există astfel premizele ca la nivel global să se facă paşi importanţi în trecerea spre o exploatare la scară mare a surselor regenerabile de energie.
1.1.2. Economisirea energiei
Este interpretată ca cea mai importantă „sursă” de energie a viitorului, care este în acelaşi timp şi nepoluantă. Într-o lume dominată de producători, politicile de economisire nu aveau nici o şansă să devină prioritare. Scăderea forţei producătorilor de energie fosilă şi creşterea graduală spre sursele regenerabile oferă o importantă oportunitate de aplicare a politicilor de economisire a energiei.
Această direcţie de evoluţie presupune o atenţie mai mare dată cercetării şi inovării din domeniu pentru găsirea de soluţii cu consumuri de energie scăzute. Criza actuală presează găsirea acestor soluţii având în vedere că este greu de presupus că omenirea va renunţa, de bună voie, la confortul câştigat în ultimul secol.
1.1.3. Schimbarea transportului auto spre varianta electrică
Transportul se face vinovat de 27% din poluarea globală. Schimbarea spre varianta electrică necesită voinţă, din partea marilor actori la nivel mondial dar şi fonduri de investiţii la nivelul producătorilor.
Voinţa poate rezulta şi din preconizata epuizare a combustibililor fosili într-un interval istoric scurt, dar şi din internalizarea costurilor de mediu la producători, astfel încât la un moment dat preţul variantelor electrice să devină mai mic decât cel al variantelor bazate pe combustibili fosili.
Fondurile de investiţii reprezintă cel mai recomandat plasament pentru bănci şi investiţiile financiare internaţionale în această perioadă de criză.
1.1.4. Implementarea unei infrastructuri de mediu conform cerinţelor U.E.
Infrastructura de mediu reprezintă în România o piaţă rezultată din reglementări de câteva zeci de miliarde de euro în următorul deceniu.
Aceasta este impusă de reglementări internaţionale şi naţionale iar sursele de finanţare sunt asigurate din bugetul statului, fonduri structurale şi investiţii private.
Contextul strategic la nivel naţional
La nivel naţional, pentru România, rămân valabile toate oportunităţile valabile la nivel global plus alte două, specifice ţării noastre, şi anume:
Fondurile structurale pe care România le are de accesat de la Uniunea Europeană până în 2013 (circa 30 miliarde Euro);
Piaţa de investiţii în infrastructură, foarte atractivă dat fiind nivelul precar la care se află în prezent (circa 5 miliarde Euro pe an).
1.2. Evoluţia pieţei în condiţiile crizei economice actuale
Abordarea antreprenorială în cazul celor patru direcţii se face diferit funcţie de amploarea fiecăreia. Cele patru direcţii strategice la nivel global dar şi naţional trebuie abordate după regulile generale ale economiei de piaţă cu avantajul de stabilitate adus de aspectul reglementat al acestor pieţe.
Pentru domeniile energie regenerabilă (generatoare eoliene şi hidrocentrale mari) şi transportul electric este oportună implicarea firmelor mari şi foarte mari, având în vedere amploarea obiectivelor abordate.
Firmele medii şi mici (IMM-uri) pot fi colaboratori pentru componente şi servicii.
Pentru domeniile energii regenerabile (instalaţii solare, hidrocentrale mici, instalaţii cu biomasă, instalaţii geotermale) echipamente pentru economisirea energiei şi echipamentele pentru protecţia mediului este oportună abordarea obiectivelor la nivelul IMM-urilor, reprezentând o piaţă foarte consistent pentru acestea.
Şi alte domenii relativ clasice evoluează spectaculos datorită unor salturi notabile în diversele laturi ale ingineriei electrice. De obicei aceste evoluţii sunt marcate prin adaugarea cuvintelor „inteligent”, „electric”, „ecologic”, „verde”, etc. Astfel piaţa este plină de denumiri precum „energie verde”, „energie alternativă”, „energie regenerabilă”, „transporturi inteligente”, „automobil electric”, „încalzire electrică”, „echipamente ecologice”, „inteligenţă încorporată”, etc.
Putem avea o cuantificare a interesului pe piaţă şi nu numai pentru astfel de produse urmărind fluxurile de informaţii pe marile reţele de informaţii, spre exemplu Google.
În Tabelul 1 se pot observa, fie şi considerând aspectele semantice, evoluţiile realmente spectaculoase, de piaţă sau de preocupare, în cazurile economisirii energiei (1647%), automobilului electric (42,37%), energiei verzi (31,1%), echipamentelor ecologice (27,8%) sau încălzirii electrice (24,5%).
Tabelul1. Evoluţia procentelor de progres a diverselor segmente de piaţă(la 31.01.2011).
Domeniu |
Denumirea clasică |
Denumirea noua |
% |
ENERGIE |
energie 63 000 000 |
energie verde+alternativă+nouă+regenerabilă 19 593 000 |
31,1% |
TRANSPORTURI |
transport 253 000 000 |
transport inteligent+electric 51 550 000 |
20,3% |
AUTOMOBIL |
automobil 11 800 000 |
automobil electric 5 000 000 |
42,37% |
CONSTRUCŢII |
construcîţii 9 810 000 |
construcţii (locuinţe) inteligente 214 200 |
2,2% |
PRODUCŢIE |
Producţie 9 080 000 |
Producţie robotizată+automatizată 143 780 |
1.6% |
ECHIPAMENTE |
Echipamente (utilaje) 11 450 000 |
echipamente ecologice+on-line 3 182 000 |
27,8% |
INTELGENŢA |
inteligenţă 1 140 000 |
inteligenţăartificială+incorporată+ inglobată+distribuită 80 700 |
7% |
COMENZI |
comanda 11 800 000 |
telecomanda+comanda de la distanţă 1 686 000 |
14.3% |
ENERGIE |
consum de energie 692 000 |
economie de energie 11 400 000 |
1647% |
INCALZIRE |
Încalzire 1 950 000 |
încalzire electrică 477 000 |
24.5% |
Autori :Nicolae Vasile, Virgil Racicovschi, Paul Pencioiu, Floarea Vasile, Florinel Tudorache, Valter Turcin, Silvică Fasui (ICPE SA), Mircea Covrig, Claudia Popescu (UNIVERSITATEA POLITEHNICA BUCURESTI)
Pentru a putea posta comentarii, trebuie sa fiti logat in contul dvs. de utilizator.