Aboneaza-te la T&T
1. PATRAN - Soluţia completă de pre şi post-procesare în analiza cu elemente finite
2. GreenBau Tehnologie la TIB 2012
3. GreenBau Tehnologie continuă să se implice activ în instruirea studenţilor
În numărul anterior am trecut în revistă avantajele şi dezavantajele utilizării şi încadrării într-un lanţ de acţionare şi automatizare a motorului asincron cu rotorul bobinat, evidenţiind aspectele principale legate de eficienţa energetică a proceselor în care este utilizat acest tip de motor încă prezent într-o serie de aplicaţii industriale. În final s-au reliefat aspectele particulare ale utilizării acestui motor în procesele tehnologice în care se doresc controlul turaţiei şi cuplu la axul acestuia.
1. Introducere
În numărul de astăzi vom aduce în discuții una din componentele de bază utilizate în aplicațiile de putere ale acționărilor electrice, din ce în ce mai puțin folosită astăzi, dar care a însemnat o revoluție în anii ’85 -’90 în electronica de putere. Este vorba de tiristorul cu blocare pe poartă - GTO, cunoscut și sub titulatura de tiristor cu stingere pe poartă.
Acesta a apărut odată cu finalizarea cercetărilor de îmbunătățire a performanțelor tiristorului clasic, în ideea de a-i bloca conducția oricând, nu numai la trecerea curentului de conducție prin momentul zero al evoluției în timp, dar și cu apariția tranzistoarelor de putere cu caracteristici care-l apropiau de cerințele convertoarelor statice de putere și de aplicații de putere, curenți și tensiuni de valori importante.
Cercetările specialiștilor din domeniul dispozitivelor semiconductoare și-au propus la momentul anilor ’80 dezvoltarea unui ventil electronic ideal, caracterizat de:
Aceste deziderate, spre bucuria utilizatorilor, s-au concretizat în apariția pe piața de produse a două componente: tiristorul cu blocare pe poartă și tranzistorul bipolar, niciunul dintre ele neputând răspunde cerințelor de mai sus, fiecare fiind mai bun într-o anumită zonă de cerințe.
Și pentru că în acel moment, pentru cei ce se ocupau cu aplicații de putere mare (tensiuni și curenți însemnați) tiristorul GTO a fost mai apropiat de astfel de aplicații, voi încerca să-l readuc în memorie punctând elementele strâns legate de eficiența energetică a acestor aplicații.
Este adevărat că peste încă 15÷20 ani, apariția tranzistoarelor de putere IGBT cu caracteristici tehnice similare tiristoarelor GTO a determinat folosirea lor în multe aplicații, fără să le înlocuiască însă în totalitate, tiristorul GTO regăsindu-se și astăzi acolo unde tranzistorul nu mai este competitiv
2. Blocarea tiristoarelor convenţionale
Pentru un tiristor clasic (convențional), se știe că intrarea în conducție se face prin aplicarea unui semnal pozitiv pe poartă. Odată intrat în conducție, poarta pierde controlul conducției, tiristorul comportându-se ca o diodă în conducție. Blocarea (stingerea) tiristorului convențional se poate face numai când curentul anodic scade sub valoarea curentului de menținere în conducție și nu întotdeauna în momentul acestei atingeri, ci după un timp dependent de tipul sarcinii, numit timp de blocare.
În practică este cunoscut că timpul de blocare durează din momentul trecerii prin zero a curentului anodic în direct până la momentul reaplicării tensiunii de blocare cu o anumită rampă du/dt. Funcție de tipul rețelei în care este utilizat, există câteva moduri de blocare a tiristoarelor convenționale, și anume:
2.1. Circuite de curent alternativ
În aceste circuite, blocarea tiristoarelor este relativ simplă și se bazează pe anularea curentului anodic prin tiristor, la trecerea tensiunii de alimentare prin zero (figura 1).
FIGURA 1. Stingerea pe poarta a unui tiristor convențional în rețele de curent alternativ
Când tensiunea Ua este pozitivă, după un timp α, se aplică pe poarta tiristorului G un semnal de comandă și astfel tiristorul intră în conducție. Blocarea tiristorului se face în timpul semialternanț ei negative a tensiunii la momentul (α+Θc).
2.2. Circuite de curent continuu
Există mai multe metode de blocare a tiristoarelor convenționale în circuite de curent continuu, dintre care voi aminti doar două și anume:
a. întreruperea circuitului pur și simplu cu ajutorul unui comutator care de obicei poate fi un alt tiristor;
b. cu ajutorul circuitelor de stingere:
3. Tiristorul cu blocare pe poartă
Tiristorul cu blocare pe poartă GTO (Gate Turn Off Thyristor) este un dispozitiv electronic de tip pnpn ce poate intra în conducție și poate fi blocat cu semnale pozitive sau negative direct pe poartă, el putând fi un comutator electronic real ce înlătură neajunsurile tiristoarelor convenționale, cu următoarele avantaje în utilizare:
3.1. Principiul blocării pe poartă a tiristorului GTO
Principiul blocării pe poartă a tiristorului GTO este explicat în figura 2.
Principiul blocării pe poartă a tiristorului GTO constă în diminuarea forțată a curentului pe poartă IG (prin ieșirea controlată din saturație a tranzistoarelor pnp și npn din structura pnpn a tiristorului) de la valoarea I01 la valoarea I02.
Componentele timpului de comutare din starea de blocare în starea de conducție sunt:
FIGURA 2. Principiul blocarii pe poarta a unui tiristor GTO
Suma primilor doi timpi reprezintă timpul de intrare în conducție (amorsare) a dispozitivului GTO. Componentele timpului de trecere din starea de conducție în starea de blocare sunt:
Suma primilor doi timpi reprezintă timpul de blocare (stingere).
3.2. Parametrii specifici tiristorului GTO
Principalii parametri ai tiristorului GTO strâns legați de procesul de blocare pe poartă sunt:
4. Aplicaţii cu tiristoare GTO
Câteva din aplicațiile industriale dintre cele mai utilizate folosind tiristorul GTO sunt după cum urmează:
4.1 Contactorul static
Are rolul de a înlocui releele electromagnetice cu elemente în mișcare și are avantajul unor timpi de răspuns foarte mici la comenzi, fiabilitate sporită și gabarite mici. Un contactor static foarte des utilizat în aplicații industriale este prezentat în figura 3.
FIGURA 3. Schema electrica de principiu a unui contactor static cu tiristor GTO
4.2 Variatoare de tensiune continuă (choppere)
În general, convertoarele c.c./c.c. de putere foarte mare se realizează cu tiristoare de tip GTO. O schemă electrică de principiu este prezentată în figura 4.
FIGURA 4. Schema electrica a unu chopper cu tiristor GTO
4.3 Invertoare
Invertoarele sunt convertoare c.c./c.a. Schema electrică de principiu a unui invertor monofazat este prezentată în figura 5. Fiecare dintre aplicațiile de mai sus sunt utilizate fie în obținerea de surse cu tensiune variabilă pentru aplicații electrotermice, automatizări, fie pentru alimentarea și acționarea motoarelor electrice.
FIGURA 5. Schema electrica de principiu a unui invertor monofazat folosind tiristoare GTO
5. Concluzii
Utilizarea tiristorului GTO este indicată în aplicații industriale în domeniul acționărilor electrice de putere mare și foarte mare datorită următoarelor avantaje:
Deși apariția tranzistoarelor de putere cu caracteristici tensiune – curent comparabile tiristoarelor GTO a diminuat numărul soluțiilor cu tiristoare GTO, există aplicații industriale (industria cimentului, metalurgie, minerit) în care tiristorul GTO este greu de înlocuit, motiv pentru care specialiștii din proiectare, cercetare, inclusiv cei din ICPE ACTEL încă-l recomandă în detrimentul aplicativ cu componente noi, similare.
Ion Potârniche este dr. ing., Director General ICPE ACTEL
Pentru a putea posta comentarii, trebuie sa fiti logat in contul dvs. de utilizator.